Hirdetés:

Újabban az is drótparipára pattan, akinek ez korábban eszébe sem jutott. Távolságot tartva, hatékonyan és egészségesebben pedáloznak vagy gurulnak így sokan különféle járgányokon. Sebességük és sokszor vakmerőségük miatt ők a leginkább veszélyeztettek.

A legvédtelenebb közlekedési résztvevőkre szeretném felhívni a figyelmet, akik nem sok jóra számíthatnak, ha egy méretes teherautóval kerülnek konfliktusba. Számuk évről-évre rohamosan növekszik, és a technika fejlődése ezen a területen is utat tör magának. Az elektromos rollert még 10 éve sem gondoltuk realitásnak, ma villámként cikáznak mindenfelé. A sisakhasználat meg jelentős lemaradásban követi a népszerűségi trendet. Szóval most akkor ez jó vagy rossz ez nekünk? Alapvetően biztosan jó – mondom ezt például én kerékpárosként is –, bár ebben vélhetően megoszlanak a vélemények. Minden esetre nincs más lehetőség, meg kell tanulni ezzel élni. A kerékpáron való közlekedés pontosan ugyanolyan jog, mint autóba ülni. Bár még mindig a hagyományos kerékpár a jellemző, de azért itt is megfigyelhető a fejlődés, mára a váltós bringa viszi a prímet. Ezzel is összefüggésben a legnagyobb változás talán a járművek elérhető sebessége. Míg korábban inkább a lassúság (a kivilágítatlansággal fűszerezve) okozta a bajt, mára lakott területen már simán beelőznek. Szakértőként vizsgáltam már olyan balesetet is, ahol a kerékpár sebessége 75 kilométer/óra volt! Szóval bárhol, bármikor, teljesen váratlanul feltűnhetnek, számítani kell rájuk.

Álljon itt egy példa, amikor nem is feltétlenül az volt a probléma, hogy a kerékpáros a teherautó holtterébe került, és ezért nem vették észre. A biciklis a kereszteződés előtt álló traktor mellett elhaladva, szemből kanyarodott balra. Így lényegében az egyenesen érkező tehergépkocsi elé került, amely jobbra fordult volna. Bár pont egy jobban belátható szögből érkezett és a láthatósági körülmények is kiválóak voltak, ellenére a vezető egyáltalán nem érzékelte az eléje kerülő biciklist. De annyira nem, hogy még az elütést sem vette észre, így sajnálatos tragédiával végződött a történet. Nem egyedi eset!

A 7-8 kilós drótszamár – kellő izomerő esetén – simán megy nyolcvannal

Egy méretes jármű körül még mindig bőven akad olyan terület, ahol a vezető nem vagy csak nehezen veheti észre az oda keveredő kétkerekűt – ezek a holtterek. Az újabb járművek már tükrökkel, kamerákkal jól felszereltek, de sok még a régebbi konstrukció is. Ezek majd egyszer kikopnak, s a járműgyártók jól haladnak az olyan rendszerek fejlesztésével, amelyek ezt a kockázatot minimalizálják. Sőt, az európai jogalkotók törvényjavaslata is kész. E szerint 2022 közepétől minden újonnan forgalomba helyezett, 3,5 tonnánál nagyobb össztömegű haszongépjármű és minden 9 férőhelynél többel rendelkező busz esetében kötelező lesz a holttérfigyelő rendszer beépítése. Ezt a kritériumot 2024-től kiterjesztik minden járműkategóriára. Bécsben ezt a problémát már most igyekeznek kezelni. A város útjain egy fél éves próbaidő után 2021. január 1-től a jobbra kanyarodás tilos minden olyan 7,5 tonna fölötti tehergépjármű számára, amelyben nincs holttérfigyelő rendszer. És ezt komolyan gondolják, ellenőrzik, súlyos büntetés vár a szabályszegőkre! Talán egy-két kamionosnak is újat mondtam, tessék tovább adni! De ne feledkezzünk meg a lényegről, a tavasz érkeztével még jobban figyeljünk a rolleresekre, kerékpárosokra, robogósokra!

Írásunk az ORFK-OBB együttműködésével készült: Országos Balesetmegelőzési Bizottság

Előző cikkBeléjük kódolt minőség
Következő cikkNehézgépek könnyű szállításához
Már az óvodában is törött kisautó lehetett volna a jelem. De oda nem jártam, viszont apám ZISZ teherautójában gyakran imitáltam a vezetést. Közlekedésmérnökként érkeztem a szakmába, a Hungarocamionhoz. Az itt megismert balesetelemzés mitikus világa elcsábított, szakmérnöki diplomával 30 éve igazságügyi műszaki szakértő vagyok. Az utóbbi két évtizedben európai zsűrik tagjaként részt vehetek az év autóbusza, teherautója és kishaszonjárműve kiválasztásában.