Hirdetés:

Újabban az is drótparipára pattan, akinek ez korábban eszébe sem jutott. Távolságot tartva, hatékonyan és egészségesebben pedáloznak vagy gurulnak így sokan különféle járgányokon. Sebességük és sokszor vakmerőségük miatt ők a leginkább veszélyeztettek.

A legvédtelenebb közlekedési résztvevőkre szeretném felhívni a figyelmet, akik nem sok jóra számíthatnak, ha egy méretes teherautóval kerülnek konfliktusba. Számuk évről-évre rohamosan növekszik, és a technika fejlődése ezen a területen is utat tör magának. Az elektromos rollert még 10 éve sem gondoltuk realitásnak, ma villámként cikáznak mindenfelé. A sisakhasználat meg jelentős lemaradásban követi a népszerűségi trendet. Szóval most akkor ez jó vagy rossz ez nekünk? Alapvetően biztosan jó – mondom ezt például én kerékpárosként is –, bár ebben vélhetően megoszlanak a vélemények. Minden esetre nincs más lehetőség, meg kell tanulni ezzel élni. A kerékpáron való közlekedés pontosan ugyanolyan jog, mint autóba ülni. Bár még mindig a hagyományos kerékpár a jellemző, de azért itt is megfigyelhető a fejlődés, mára a váltós bringa viszi a prímet. Ezzel is összefüggésben a legnagyobb változás talán a járművek elérhető sebessége. Míg korábban inkább a lassúság (a kivilágítatlansággal fűszerezve) okozta a bajt, mára lakott területen már simán beelőznek. Szakértőként vizsgáltam már olyan balesetet is, ahol a kerékpár sebessége 75 kilométer/óra volt! Szóval bárhol, bármikor, teljesen váratlanul feltűnhetnek, számítani kell rájuk.

Álljon itt egy példa, amikor nem is feltétlenül az volt a probléma, hogy a kerékpáros a teherautó holtterébe került, és ezért nem vették észre. A biciklis a kereszteződés előtt álló traktor mellett elhaladva, szemből kanyarodott balra. Így lényegében az egyenesen érkező tehergépkocsi elé került, amely jobbra fordult volna. Bár pont egy jobban belátható szögből érkezett és a láthatósági körülmények is kiválóak voltak, ellenére a vezető egyáltalán nem érzékelte az eléje kerülő biciklist. De annyira nem, hogy még az elütést sem vette észre, így sajnálatos tragédiával végződött a történet. Nem egyedi eset!

A 7-8 kilós drótszamár – kellő izomerő esetén – simán megy nyolcvannal

Egy méretes jármű körül még mindig bőven akad olyan terület, ahol a vezető nem vagy csak nehezen veheti észre az oda keveredő kétkerekűt – ezek a holtterek. Az újabb járművek már tükrökkel, kamerákkal jól felszereltek, de sok még a régebbi konstrukció is. Ezek majd egyszer kikopnak, s a járműgyártók jól haladnak az olyan rendszerek fejlesztésével, amelyek ezt a kockázatot minimalizálják. Sőt, az európai jogalkotók törvényjavaslata is kész. E szerint 2022 közepétől minden újonnan forgalomba helyezett, 3,5 tonnánál nagyobb össztömegű haszongépjármű és minden 9 férőhelynél többel rendelkező busz esetében kötelező lesz a holttérfigyelő rendszer beépítése. Ezt a kritériumot 2024-től kiterjesztik minden járműkategóriára. Bécsben ezt a problémát már most igyekeznek kezelni. A város útjain egy fél éves próbaidő után 2021. január 1-től a jobbra kanyarodás tilos minden olyan 7,5 tonna fölötti tehergépjármű számára, amelyben nincs holttérfigyelő rendszer. És ezt komolyan gondolják, ellenőrzik, súlyos büntetés vár a szabályszegőkre! Talán egy-két kamionosnak is újat mondtam, tessék tovább adni! De ne feledkezzünk meg a lényegről, a tavasz érkeztével még jobban figyeljünk a rolleresekre, kerékpárosokra, robogósokra!

Előző cikkBeléjük kódolt minőség
Következő cikkNehézgépek könnyű szállításához
Már az óvodában is törött kisautó lehetett volna a jelem. De oda nem jártam, viszont apám ZISZ teherautójában gyakran imitáltam a vezetést. Közlekedésmérnökként érkeztem a szakmába, a Hungarocamionhoz. Az itt megismert balesetelemzés mitikus világa elcsábított, szakmérnöki diplomával 30 éve igazságügyi műszaki szakértő vagyok. Az utóbbi két évtizedben európai zsűrik tagjaként részt vehetek az év autóbusza, teherautója és kishaszonjárműve kiválasztásában.

Itt elmondhatod a véleményedet!