Egyre közelebbi jövőt jelentenek a felsővezetékes autópályák, hiszen már a gyakorlatban tesztelik Európa több pontján a villamosított utakat.
Hirdetés:

Néhány évvel ezelőtt még csak egy távoli elképzelésnek tűnt az, hogy távolsági fuvarozásban használt elektromos hajtású tehergépkocsik együtt közlekedjenek személyautókkal az autópályákon, ma pedig már számos projekt fut Európában, amelyek ezt a helyileg nulla károsanyag-kibocsátású, csendes, biztonságos és hatékony felsővezetékes technológiát tesztelik. Németországban, Olaszországban és Svédországban a kormány, illetve a hatóságok aktívan támogatnak olyan kutatási projekteket, amelyek célja az európai autópálya-hálózat egyes részeit lefedni felsővezetékes infrastruktúrával. A Scania szerint nincs túl messze az az idő, amikor a nehézfuvarozás villamosítása ésszerű beruházássá válik a fuvarozóknak.

 -

A rendszer működése a járművezetők számára nagyon egyszerű és kényelmes. A belső égésű motorral hajtott tehergépkocsiban egy érzékelő figyeli, hogy a forgalmi sávhoz tartozik-e felsővezeték. Amint a jármű elér egy ilyen szakaszt, a járművezető egy gombnyomással felemelheti a pantográf-áramszedőt. Innentől a belső égésű motor leáll, és a járművet csak a villanymotor hajtja, rendkívül csendesen. Eközben az akkumulátorok is töltődnek, valamint a fékenergia visszatáplálása is tölti az akkukat. Ha a tehergépkocsi előzésbe kezd vagy eléri a felsővezetékes szakasz végét, akkor a pantográf-áramszedő alacsonyabbra húzódik, a villanymotor pedig az akkumulátorról üzemel tovább, ameddig csak lehetséges. Az előzés befejezése után a járművezető visszatérhet a felsővezetékes sávba és visszacsatlakoztathatja az áramszedőjét.

A rendszer rugalmasságáról a Scania partnere, a Siemens készített remek videót: