Más gyártók még tanulmányjárműben sem mutattak be olyan fejlett megoldásokat, amelyek most a Mercedes-Benz Actros típussal sorozatgyártásba kerülnek. A jövő előrehozott technológiáit Berlin mellett próbálhattuk ki a megújult Actros világpremierjén.
Hirdetés:

Négy évvel ezelőtt a Mercedes-Benz Future Truck 2025 nevű tanulmányjármű felvázolta, hogy milyen futurisztikus megoldásokkal képzeli el a csillagos márka a 2025-ben forgalomba kerülő nehéz-tehergépkocsikat. Azóta a fejlesztők jó sztahanovista módjára jócskán túlteljesítették a tervet, és számos meghökkentő innovációt már a most megújult Actrosba, illetve Arocsba beépítettek. Az új Actros összesen hatvan újítást vonultat fel, ezek jó része világújdonság ebben a kategóriában.

 -

A kamerát tartó szárak minimális légellenállásúak, és sokkal kisebb eséllyel kaphatnak ütést, mint a hagyományos, méretes tükrök

 

A tükör a múlté

Kívülről nem sokat változott a Mercedes-Benz tehergépkocsik zászlóshajója, új LED-es fénycsík szolgál nappali menetvilágításként a lámpatestek tetején, továbbá konkáv formájú oldalsó légterelők és optimalizált tetőlégterelő javítja a légellenállást. A legszembetűnőbb a külső visszapillantó tükrök hiánya. Ezeket ugyanis mostantól szériában a MirrorCam nevű kamerás rendszer helyettesíti, csak az ügyfél kifejezett kérése esetén szerelik majd hagyományos tükrökkel a járműveket.

 -

Tesztek igazolták, hogy a kamera lencséje még olyan körülmények között is megfelelő képet ad, amikor a hagyományos tükörlap már elkoszolódott

Az elegáns, elenyésző légellenállást és szélzajt generáló, ütés hatására elhajló karokba épített kis kamerák vízlepergető, fűthető, széles látószögű lencséje mindenféle időjárási körülmény esetén tiszta képet nyújt. Ezek a képek pedig az A-oszlopok belső oldalára erősített, 15 colos, nagy felbontású képernyőkön jelennek meg, amelyek sokkal kisebb szeletet takarnak ki a látómezőből, mint a hagyományos tükrök.

 -

A „tükörlapon” szaggatott vonalak segítik a besorolást előzés után vagy a kisorolást sávváltás előtt

Amikor a vezető beállítja a visszapillantók látószögét, nem a kamerát mozgatja, hanem csak digitálisan állítja azt a képszeletet, amelyet látni szeretne a teljes tartományból. De ez még nem minden! A gombnyomással bekapcsolható ingázó funkció használatakor éles kanyarodáskor a megjelenített kép követi a pótkocsi hátulját, mintha kifordulna a tükörlap. Ezt a gyakorlatban is kipróbálhattuk, amikor nagyon betört a szerelvény, akkor nem a félpótkocsi töltötte ki a képet, hanem a pótkocsi hátulja és annak környezete. Ez rámpához tolatáskor is nagyon hasznos. Akárcsak a képernyőkön beállítható segédvonalak. Ezek közül a legalsó az adott pótkocsi végéhez kalibrálható, így már elsőre is tíz centiméteres pontossággal tudtunk a célvonalhoz tolatni.

 -

Ez látszódik egy hagyományos visszapillantó tükörben, ha nagyon betörik a szerelvény…

A többi segédvonal előzéskor nyújt segítséget a mögöttes forgalom járműveinek távolságát és sebességét felbecsülni. Nem utolsósorban a kamerák éjszaka is jó minőségű képet adnak, ráadásul ehhez elég a hátfali kezelőpanelen vagy az ajtón egy gombot megnyomni. Így a járművezető a fekhelyről is egy mozdulattal megtekintheti a szerelvény két oldalának környezetét, ha valami gyanúsat észlel, tehát úgy hívhat segítséget, hogy az illetéktelen személy ezt nem veszi észre.

 -

…és ez a MirrorCam ingázó funkciójának használatakor

Megújult az Actros távirányítós kulcsa is, amely a jelenlegi E-osztály kulcsának testvére, így nem is kell bedugni a műszerfalba az indításhoz, elég, ha a járművezető zsebében vagy táskájában van. Ha pedig lemerül benne az elem, akkor is indítható marad a tehergépkocsi a kulcs és a műszerfal közötti NFC passzív rádiókommunikáció révén.

 -

A tízcolos kijelző megjelenése hasonlít legjobban a hagyományos műszerpanelekéhez

 

Űrhajó vagy teherautó?

A vezetőülésben helyet foglalva tényleg a jövőben érezheti magát az új Actros sofőrje, ugyanis a hagyományos műszerpanelt, kezelőpaneleket és gombokat két nagy méretű, színes, grafikus, nagy fényerejű képernyő, illetve ezek bőséges menüje helyettesíti. A kormánykerék mögé szériában a tízcolos Multimedia Cockpit, felárért a 12 colos Multimedia Cockpit Interactive kerül. A kisebbik egyfajta megjelenítéssel működik, teljesen digitálisan két nagy kerek műszerből áll, amelyek között a menüben lépkedve jeleníthetők meg a különféle adatcsoportok, például a vezetési és pihenési idők, a menetadatok, az üzemelési adatok vagy a vezetési stílus kiértékelése.

 -

A sebességmérő műszerben a zöld számok azt mutatják éppen, hogy 160 méter múlva sebességkorlátozás következik, ezért a PPC elkezd szabadon gurítással lassítani

A kijelzők nagyobbik változata esetében háromféle megjelenítési stílus közül választhat a vezető. A legegyszerűbb ugyanilyen két körműszeres, a következő szinten már csak középen egy nagy kerek műszer mutatja a sebességet és a fordulatszámot, így több hely marad kétoldalt a különféle adatcsoportok megjelenítéséhez, továbbá ez már grafikusan mutatja a fejlett vezetéstámogató rendszerek beállításait is. A harmadik szintnél pedig már nincs is körműszer, az asszisztenseké a főszerep, ezért így jut a legtöbb hely a különféle adatok kijelzéséhez.

 -

Felugró menüben beállítható, hogy a PPC egyes előrelátó funkciói mennyire legyenek érzékenyek

A középkonzolt a tízcolos Infotainment uralja, amely egy érintőképernyő, ugyanis a hagyományos nyomógombokat is ez helyettesíti, csupán néhány gombot helyeztek el az alján a leggyakoribb funkciók közvetlen eléréséhez. Tehát az érintőképernyő nagyon látványos, animált, kiváló visszajelzést nyújtó, pofonegyszerűen használható és igen gyors menüjéből vezérelhető a légkondicionáló, a telefon, az audiorendszer, a teherautós navigáció, a FleetBoard flottamenedzsment-rendszer, a külső és a belső világítás, valamint az összes olyan járműfunkció, mint a differenciálzár, a tengelyemelés, a szintezés, a hintáztató üzemmód, a részecskeszűrő regenerálása és még hosszan sorolhatnánk. Sőt, négy „vakkapcsolónak” is fenntartottak helyet a menüben a felépítményezők számára, akik még azt is kiválaszthatják, hogy az adott funkcióhoz milyen szimbólum társuljon.

 -

A vezető azt is beállíthatja egy felugró menüben, hogy sávtartáskor a jármű a sáv bal széléhez, közepéhez vagy jobb széléhez igazodjon. Ugyanitt a követési távolság mértéke is beállítható

Mindkét nagy képernyő a kormánykeréken elhelyezett, ugyancsak az E-osztályból átvett érintésérzékeny felületekről kezelhető, a bal küllőn lévőről a műszerpanel, míg a jobb küllőn lévőről a középkonzoli panel. Ezeket nagyon egyszerű és kényelmes használni, így rendkívül ösztönösen és gyorsan elérhetők a kívánt funkciók a képernyőkön. Egy biztos, aki jártas az okostelefonok használatában, az nagyon könnyen megtanulja és megszereti majd az Actros új koncepció szerinti kezelőfelületeinek működtetését.

 -

A 12 colos kijelző harmadik szintű megjelenítési stílusa már körműszereket sem használ

 

Okos részletek

Egy ilyen futurisztikus vezetői környezetben már igencsak idejétmúltnak tűnne a hagyományos rögzítőfékkar, és persze az önvezetés felé vezető úton sincs ennek keresnivalója. Ezért a megújult Actrosban már elektronikus vezérlésű a rögzítőfék, amely elinduláskor automatikusan kiold, a motor leállításakor pedig magától működésbe lép. A fékrendszer további újítása a vontatmánystabilizáló rendszer (TSA), valamint az, hogy a visszagurulás-gátló már nemcsak néhány másodpercig tartja a járművet, hanem a gázpedálra lépésig korlátlan ideig.

 -

 -

 -

Gombtenger és kijelzők, illetve kezelőpanelek hada helyett…

A belső világítást is továbbfejlesztették, a vezetőállás környezetét kék, a pihenőteret pedig borostyánszínű LED-es hangulatvilágítással lehet elárasztani, ráadásul az Infotainment képernyőről minden egyes belső világításnak külön szabályozható a fényereje.

 -

 -

 -

…egyetlen érintőképernyőről vezérelhető a jármű legtöbb funkciója, méghozzá nagyon gyorsan, egyszerűen és látványosan

A tervezők azt sem hagyták figyelmen kívül, hogy manapság gyakran már két okostelefont is használnak a járművezetők, például egy cégeset és egy magánt. Az egyik a műszerfal tetején kialakított csíptetős tálcán biztonságosan tárolható, sőt, itt vezeték nélkül is tölthető. A másik pedig a középkonzol alsó polcán helyezhető el, ahol USB- és USB-C-csatlakozó is rendelkezésre áll a töltéshez. Az Infotainment két telefont is tud párhuzamosan kezelni Bluetooth-on keresztül, illetve Android Auto és Apple CarPlay is használható. Apropó, okostelefon. A Mercedes-Benz alkalmazásának letöltésével a vezető a telefonjáról akár távolról is ellenőrizhet, illetve vezérelhet számos funkciót. Például előre bekapcsolhatja az álló helyzeti fűtést vagy légkondicionálást, megnézheti a tüzelőanyagszintet, a guminyomásokat és még számos üzemelési adatot. A fülkében pedig távirányítóként használhatja a telefont a világítás, a rádió, az ablakemelő és még sok egyéb kezeléséhez.

 -

Ez már nem egy tanulmányjármű, hanem a megújult Actros vezetőállása, ahol nagy képernyők helyettesítenek számos hagyományos elemet

 

Már kormányozni sem kell

A menetpróbán egy további világújdonsággal is megismerkedhettünk, az Actros ugyanis elsőként vezeti be a nehéz-tehergépkocsik kategóriájában az aktív sávtartó rendszert (ADA – Active Drive Assist). Ezáltal pedig elsőként valósítja meg a második szintű önvezetést sorozatgyártású nehéz-teherautóban. Ez a sztereokamerán és a Servotwin elektrohidraulikus kormányrásegítésen alapuló segéd minden sebességnél aktív kormányzással a sáv széleit jelző felfestések között tartja a járművet. Működésének feltétele, hogy a járművezető bekapcsolja az adaptív sebességszabályzó automatikát és kezét a kormánykeréken tartja, illetve ténylegesen a vezetőülésben ül. Ez utóbbiakat a kormányoszlopon elhelyezett érzékeny nyomatékérzékelő kis impulzusokkal, illetve egy ülésfoglaltság-érzékelő ellenőrzi. Ha a vezető elengedi a kormánykereket, akkor 15 másodperc után a rendszer hangjelzéssel figyelmezteti, majd az 56. másodpercnél kikapcsol a sávtartó funkció.

 -

A műszerfal tetején kialakított tálcán egyrészt biztonságosan elhelyezhető az okostelefon, másrészt vezeték nélkül tölthető

A gyakorlatban úgy működött ez a segéd, hogy sűrű, apró kormánymozdulatokkal kicsit darabosan korrigálva a sávban tartotta a szerelvényt. Autópályán hibátlanul tette a dolgát, a vezetéstechnikai pálya szűk sávjában harminc kilométer/óra sebességnél azonban egy idő után elveszítette a kanyar ívét, és a jármű átsodródott a szomszédos sávba. Ugyanakkor az autópályán, ha kikapcsoltuk a sávtartót és szándékolatlan sávelhagyást idéztünk elő, a rendszer akkor is aktívan visszakormányozta a szerelvényt. Persze a járművezető egy határozottabb kormánymozdulattal bármikor azonnal felülbírálhatja a sávtartót, hiszen a felelősség továbbra is az övé.

 -

Az E-osztályból kerültek át az érintésérzékeny felületek a kormányküllőkre, amelyekről könnyedén, logikusan használható a nagy képernyők menüje

 

Kristálygömb helyett

Szintén egyedülálló újítás, hogy a GPS-adatok alapján előrelátó hajtásláncvezérlés (PPC – Predictive Powertrain Control) immár nemcsak a domborzathoz, hanem a kanyarokhoz, kereszteződésekhez, körforgalmakhoz, lakott területek kezdetéhez és végéhez, valamint egyéb sebességkorlátozásokhoz is alkalmazkodik, vagyis időben elkezdett szabadon gurítással lassítja a szerelvényt. Ráadásul a műszerfali kijelző menüjében beállítható ennek az érzékenysége, vagyis az, hogy milyen messziről kezdjen így lassulni. Továbbá az is meghatározható, hogy a völgyben hány kilométer/órával lépje túl a jármű a felső tűrésértéket. A rendszerhez egyébként táblafelismerő is társul, ami szintén újdonság a kategóriában. A tesztút országúti szakaszán ezt a kibővített PPC-t is megismerhettük működés közben. Kiválóan végezte a feladatát, már akkor elkezdte szabadon gurítani a szerelvényt, amikor például egy kanyar miatt még nem is láthattuk, hogy lakott terület következik majd. A műszerfalon mindig jelezte, hogy milyen távolságra milyen korlátozás várható, ami miatt lassításba kezdett. Ennek a rendszernek az az egyik legnagyobb előnye, hogy országúton is jól használhatóvá teszi a sebességtartó automatikát. A továbbfejlesztett PPC a javított aerodinamikával és az új, 2,41-os hátsó tengelyáttétellel együtt autópályán három, míg országúton öt százalékkal csökkenti a tüzelőanyag-fogyasztást!

 -

Az elektronikus vezérlésű rögzítőfék kapcsolóit csupán a törvényi előírások miatt egészítették ki egy elegáns kis karral, hogy az üzemi fékrendszer meghibásodása esetén ezzel szabályozható maradjon a fékerő

 

Gázos újdonság
Az Actros NGT új, korszerű, hathengeres, turbófeltöltős, 302 lóerős M 936 G gázmotorral és bolygóműves automatikus sebességváltóval két- és háromtengelyes fülke-alvázként áll rendelkezésre, főként helyi elosztófuvarozáshoz, ahol naponta nem fut többet 250 kilométernél a jármű. A négy, egyenként 145 literes gázpalack opcióként további négy, egyenként 100 literes palackkal egészíthető ki.

 

Még jobban vigyáz a gyalogosokra

A próbapályán egy másik világújdonság működését is megtekinthettük, ez pedig az aktív vészfékrásegítő ötödik generációja, vagyis az ABA 5, amely a megújult Actros típusban szériafelszerelés. Lényege, hogy a jármű elé kerülő gyalogos észlelésekor már nemcsak részleges, hanem teljes vészfékezéssel reagál, így még nagyobb eséllyel megmenthető a figyelmetlen járókelő. A rendszer azonban egyelőre csak ötven kilométer/óra sebesség alatt működik, ám ott nagyon jó hatékonysággal. Manapság különösen fontos ez a biztonsági segédrendszer, amikor egyre többen az okostelefonjuk világában elmerülve közlekednek gyalogosként a városokban.
A Mercedes-Benz tehát ismét felvállalta az úttörő szerepet, és számos új technológiai megoldást vezetett be a sorozatgyártású nehéz-tehergépkocsik világába. A jövő előrehozásával sok tekintetben elhúzott a kategóriatársak elől.

 -

Amint az ABA 5 érzékeli a gyalogost a jármű előtt, először ötvenszázalékos fékerőt alkalmaz, hogy figyelmeztesse a vezetőt és a hátulról érkezőket, majd százszázalékos fékezéssel megállítja a gépkocsit