„Kicsit sárgább, kicsit savanyúbb, de a mienk!” Akár A tanú című film ikonikus mondatával is kezdhettük volna bemutatónkat, hiszen az amerikai testvér mindenben messze megelőzi a Ford Ranger Raptort, persze tüzelőanyag-fogyasztásban is. Azonban ebben az esetben megkockáztatjuk, hogy a „kisrabló” szinte mokányabb, harmonikusabb kisugárzással bír, mint Full-Size rokona. Ha rákeresünk a Raptor kifejezésre, csupa dinamikus és/vagy agresszív találatra bukkanunk. Van itt az egykor leggyorsabb hullámvasúttól kezdve a ragadozó madáron és szintén nem vegetáriánus dinoszauruszon, vadászrepülőn és rakétahajtóművön keresztül az orosz gyorsnaszádig minden, ami gyors, hangos és a férfiszíveket megdobogtatja. Mindegyik habitusa illik a Raptorhoz.
Nagy sebességnél sem akadály a tagolt terep. Sőt, a Raptor kiváló futóműve itt érzi magát elemében
Egy angol kollégánk találóan a pickupok Focus „eresének” nevezte. Ahogy a nagyragadozó F-150 Raptor, úgy a kistestvére is a futómű köré épül. Elöl kettős keresztlengőkaros felfüggesztést találunk csavarrugóval, hátul viszont a Ranger történelmében első alkalommal kapott csavarrugót az összekötőkarokkal és Watt-rudazattal ellátott merevhíd. Ahhoz, hogy az off-roadra optimalizált Raptor tartósan bírja a susnyásban száguldást és a távolugrásokat, hosszú rugóutakra van szüksége. Emiatt meg kellett erősíteni és át kellett tervezni az alvázat. A lengések zabolázásáért elöl-hátul egyedileg a Raptor számára készülő és a versenysportból ismert Fox Racing lengéscsillapítók felelnek. Aki nem követi a Baja versenyeket, mégis ismerősen cseng számára a Fox név, nézze meg kerékpárja teleszkópját.
Tekintélyes szabad hasmagasság, vegyes terepre optimalizált gumiabroncsok, masszív fellépő és haspáncél jellemzi. Azonban a terepszögek csupán átlagosnak tekinthetők
A 838 milliméter átmérőjű 285/70 R 17 BFGoodrich All Terrain T/A KO 2 gumiabroncsok és a szélesebb nyomtáv – 1710 milliméter – is hozzájárultak, hogy a Raptor 1873 milliméter magasra és 2180 milliméter szélesre növekedett, a hosszúsága (5398 milliméter) sem maradt változatlan – ne feledjük, még mindig az F-150 kistestvéréről beszélünk! A megnövekedett méretekből a plató is profitált, immár 1560 milliméter hosszú és 1743 milliméter széles. A szabad hasmagasság a szintén új, ám mezei Ranger 229 milliméteréhez képest tekintélyes 283 milliméter. Az első terepszög 32,5 fok, míg a középső és a hátsó 24 fok. Gázlómélysége 850 milliméter, ezzel kategóriájában mindenkit megelőz.
Őszinte Raptor, a legtöbb elem abból készült és arra való, aminek látszik
A jármű sérülékeny részeit a motortól a váltóig egy három részből álló haspáncél védi, nem igazinak látszó, rajkodásra való műanyag, hanem valódi, 2,3 milliméter vastag, nagyszilárdságú acél. A robusztus, nagyszilárdságú alumínium fellépőt 84 ezerszer terhelték egy száz kilogrammos teherrel, így szimulálták tíz év kemény használatát. A hátsó lökhárító egy beépített vonóhorog-előkészítéssel, illetve két 3863 kilogrammra hitelesített vonószemmel rendelkezik, az első még erre is rátesz egy lapáttal, ha valamilyen csoda folytán sikerülne elakadnunk, akkor a két 4635 kilogrammos vonószemhez bátran köthetnénk egy traktort, esetleg fordítva.
Kiszáradt folyómeder, pedig az átlagon felüli gázlómélysége okán egy közepes árvíz sem tudná elbizonytalanítani
Nem minden kaviár, van Baja is.
Ezzel el is érkeztünk az Amerikai Egyesült Államokon kívüli világ számára szánt Raptor leggyengébb pontjához, a motorhoz. A Ranger eddigi legerősebb, 3,2 literes, öthengeres, 200 lóerős, 470 newtonméter csúcsnyomatékú dízelmotorja egy új fejlesztésű, többek között a Transitból ismert, kétliteres EcoBlue egységnek adja át a stafétát. A Panther motorcsaládhoz tartozó négyhengeres, két turbófeltöltővel lélegeztetett, 213 lóerős dízelmotor 500 newtonméter csúcsnyomatéka már percenként 1750-es fordulatszámtól rendelkezésre áll.
Szegény erőforrás alkatóinak felmenőit sokan fogják profán mondatokba foglalni, pedig alapvetően nem rossz motor, csak a „ragadozóhoz” kevés
A célcsoport fényében érthető, hogy a kategóriában megszokott ezer kilogrammos terhelhetőségtől – 758 – messze elmarad és a legnagyobb vontatható tömeg is „csupán” 2500 kilogramm. Az viszont megbocsáthatatlan, hogy egy „mezei” Volkswagen Amarok V6-os TDI 2,5 másodperccel gyorsabban abszolválja a nulláról százra sportteljesítményt, mint egy Ford Raptor, még akkor is, ha az csak egy Ranger! Ráadásul a 2332 kilogramm saját tömegű Raptor a sima Rangerhez képest jó 200 kilogrammal nehezebb, ezért gyorsulásban szinte nincs köztük különbség. Narancsunkat egyértelműen itt érezzük a legsavanyúbbnak. Ez a futómű, de az egész konstrukció sokkal többre lenne hivatott.
Húsz fokozatból válogathat az automatikus váltó. Szüksége is lesz rá
A kiábrándító motorhoz kapcsolódó tízfokozatú automatikus váltó található a kétszer erősebb F-150 Raptorban is, az ottani terhelés fényében kijelenthetjük, a Rangerben örök darab lesz. Szükség is lesz rá, mivel csak ez az egy nyomatékmódosító lesz rendelhető. Az összkerékhajtás egy kétfokozatú osztóművön keresztül kapcsolható, így több mint bőséges húsz előre- és két hátrameneti fokozat áll rendelkezésünkre. A fékrendszert is a nagy igénybevételhez igazították, a határozott lassulásról négy 332 milliméter átmérőjű, belső szellőzésű tárcsafék gondoskodik.
Egy ilyen lankás emelkedő meg sem kottyan neki. A Terrain Management System rendelkezik homokra optimalizált beállítással
Terepmenedzser
A Terrain Management System (TMS) hat üzemmóddal rendelkezik, ezeket a kormánykeréken lévő kapcsolókkal aktiválhatjuk. A rendszer a választott programhoz igazítja a kipörgésgátlót és a motorvezérlést. Szilárd útburkolathoz normál és sport, terepre fű/murva/hó, sár/homok, szikla és a Baja mód közül választhatunk. Utóbbi a sportos terepezést támogatja, ilyenkor a Raptor minden tartalékát kihasználja, ha lenne neki, akkor akár a Baja Desert Ralin is rajthoz állhatnánk.
Ritkán lehet váltófülekbe botlani egy pickupban
A Raptor logóval díszített kormány mögött magnézium váltófüleket találunk, nem gyakori jelenség egy pickupban. A tartós anyagokkal felvértezett utastérben a sportos terepezés igénybevételéhez alakították az első üléseket, ezek nemcsak Newton első, második, harmadik és negyedik törvényének megvalósulásakor nyújtanak kiváló tartást, hanem elnyelik a rezgések jelentős részét is. A navigációs rendszert is a profi terepezők igényeihez optimalizálták, igény esetén egy breadcrumb, azaz kenyérmorzsa-funkció jóvoltából, Jancsi és Juliskához hasonlóan nyomot hagy, amint letérünk a műútról.
Masszív oldaltartást biztosítanak az ülések, de szükség is van rá
Az utasok biztonságát és munkáját számos további elektronikus asszisztens segíti. Elektronikus menetstabilizáló (ESC), vontatmánystabilizáló (TSC), visszagurulás-gátló (HSA) és lejtmenetvezérlő (HDC) éppúgy helyett kapott a fedélzeten, mint a Load Adaptive Control (LAC), amely a jármű terheléséhez igazítja az elektronikus menetstabilizáló rendszer működését. A hátsó kamerák képe a középkonzol nyolccolos kijelzőjén jelenik meg, a parkolásban is érzékelők segítenek.
A Ranger Raptor öt csábító színben kapható, ezek a Lightning kék, Race piros, Shadow fekete, Frozen fehér, valamint az új Conquer szürke. Arról még nem nyilatkozott a Ford, hogy Európába, azon belül Magyarországra mikor kerül Ranger Raptor. Mondanunk sem kell, a szokásosnál is jobban örülnénk egy menetpróba lehetőségének!
Szerencsére csupán virtuális kenyérmorzsákat dobál a navigációs rendszer. Az eredetivel homokban nem sokra mennénk