Jönnek az oroszok!

2017. október 20. | 08:08, Bondor Tibor

Technika: GAZ motorújdonságok

Vadonatúj motort mutatott be a GAZ-csoport a COMTRANS/17 Nemzetközi Haszonjármű-kiállításon. Az újdonságot nehéz-teherautókhoz kínálja a gyártó, de kisebb járművekbe is tartogat meglepetéseket.

Oroszország vezető motorgyártója, a Jaroszlavl Motorgyár az YMZ-770 prototípust és az YMZ-530 motorcsalád több változatát hozta el a COMTRANS/17 kiállításra. A soros, hathengeres YMZ-770 sorozatgyártású változatát nehéz-teherautókba szánja majd a GAZ. Ez a 12,43 literes, közös nyomócsöves befecskendezésű, 24 szelepes egység kipufogógáz-visszavezetéssel készülhet, 360–550 lóerő teljesítménnyel és 1700–2500 newtonméter legnagyobb nyomatékkal. A mai elvárásoknak megfelelően az új motor hatékony és gazdaságos, megfelel az Euro VI előírásoknak, és tervezői legalább egymillió kilométeres élettartammal számoltak. A motor 250 bar égési nyomást elviselő felépítése elegendő tartalékot kínál a további teljesítménynövelésre is. Sokoldalú, masszív konstrukciója jóvoltából a GAZ a nehéz-teherautók mellett is számos egyéb felhasználási területre – például hajókba, valamint mezőgazdasági és vasúti gépekbe – ajánlja új hathengeres erőforrását.

 -

Az YMZ-530 motorcsalád fejlesztései közel 50 milliárd forintos beruházás eredményeként valósultak meg

Középkategóriás haszonjárművekhez ajánlja a GAZ a fentinél kisebb, YMZ-530 motorcsaládjának tagjait. Ennek hathengeres változatai szolgálnak majd az Euro VI előírásait is teljesítő egység alapjául. Az Ural Next és MAZ tehergépkocsik, valamint a LiAZ autóbuszok számára készülő, YMZ-53613 kódszámú, soros, hathengeres dízelmotor ugyanis jelenleg Euro V kivitelben létezik, 312 lóerő teljesítménnyel. A hathengeres YMZ-536 sorozat továbbfejlesztésének eredményeként gazdaságosabb és erősebb erőforrások készülhetnek, immár 240–330 lóerő teljesítménnyel és 900–1370 newtonméter forgatónyomatékkal. A kipufogógáz-visszavezetéssel is ellátott erőforrások élettartama 800 ezer-egymillió kilométer. Ez a motor viszonylag nagy arányban, 80 százalékban orosz alkatrészekből készül.
Szintén megújult a Vector Next autóbuszokhoz, MAZ teherautókhoz és a középkategóriás GAZon Next haszonjárművek új nemzedékéhez tervezett YMZ-53414 CNG erőforrás. A soros, négyhengeres, 170 lóerős, gázüzemű motor megfelel az Euro V előírásainak. Az YMZ-530 CNG motorcsalád 150–170 lóerő teljesítményt és 493–590 newtonméter forgatónyomatékot kínál, 700-900 ezer kilométeren keresztül. Ezek a motorok alkalmassá tehetők az Euro VI előírások teljesítésére, és egyéb tekintetben is felveszik a versenyt a neves vetélytársakkal.
Az YMZ-530 motorcsalád a GAZ korszerű, 2012-ben átadott, 90 százalékban automatizált gyártósorral rendelkező üzemében készül.

 -

Figyelmedbe ajánljuk

Címkék

Hozzászólások

Szavazás