Kikötői fuvar

2017. május 08. | 08:08, Bondor Tibor

Technika: Toyota üzemanyagcellás vontató

Autóbusza után nehéz-tehergépkocsiból is elkészítette üzemanyagcellás járművét a Toyota. Az egyelőre egyetlen példányban létező nyerges vontató Los Angeles kikötőjében teljesít szolgálatot, hogy tapasztalatot gyűjtsenek vele.

Project Portal néven indította útjára a Toyota azon küldetését, amellyel a nehéz-tehergépkocsik piacát is hasonlóképpen kívánja új dimenzióba emelni, mint a személyautókét az éppen 20 éve bemutatott Prius típussal. Hiszen a folyamatosan nagy terheléssel, hosszú utakat megtevő dízel kamionok környezeti terhelése ma még komoly kihívást jelent világszerte. Megfelelő infrastruktúra kiépítésével azonban a Toyota szerint akár ezek a közúti óriások is teljes mértékben károsanyag-kibocsátás nélkül közlekedhetnek.

 -

Egy jellegzetesen amerikai „csőrös” nyerges vontatóba építette üzemanyagcellás rendszerét a Toyota

A Toyota tiszta üzemű vontatóját a PACCAR-csoporthoz tartozó Kenworth egy járművére építette. A jármű lelke korszerű üzemanyagcellás hajtása, amit az ugyanilyen elven működő Mirai személyautóban dolgozó rendszer mintájára fejlesztettek. Ehhez egy szerény, de a célra tökéletesen elegendő, 12 kilowattórás akkumulátor csatlakozik. A 670 lóerős és majd’ 1800 newtonméter forgatónyomatékú, 36,3 tonna legnagyobb megengedett össztömegű szerelvény bő 320 kilométert tehet meg egyetlen feltöltéssel.

 -

A hidrogéntartályok a fülke mögötti tárolóban kaptak helyet

A Los Angeles kikötőjét üzemeltető cég örömmel működik együtt a Toyotával a jövő nehéz-tehergépkocsijának kifejlesztésében, hiszen már 2005 óta folyamatosan sokat tesznek a kikötő és környezete levegőminőségének javításán. A helyszínválasztás más okból sem véletlen a Toyota részéről, ugyanis a Mirai itteni bevezetése óta – a Shell olajvállalattal közösen – dolgoznak az üzemanyagcellás járművek elterjedéséhez szükséges infrastruktúra, vagyis hidrogéntöltő állomások kiépítésén. Alapvetően ugyanez szükséges csupán vízgőzt eregető teherautójuk sikeréhez is, csakúgy, mint a Japánban nemrég bemutatott üzemanyagcellás buszok tömeges elterjedéséhez.

 -

Az üzemanyagcellás járművek elterjedése a megfelelő infrastruktúra kiépítésén (is) múlik

Figyelmedbe ajánljuk

Címkék

Hozzászólások

Szavazás