Repkedő százalékok

2016. november 17. | 16:49, Schermann Sándor

Technika: Bosch-fejlesztések az IAA 2016 kiállításra

Számtalan megoldást kínál a Bosch arra, hogy tovább fokozza a fuvarozás hatékonyságát. Legalább tíz százalék megtakarítási potenciál rejlik a járművek hajtásláncában, illetve a hálózatba kapcsolt logisztikai láncban és az automatizált vezetésben.

Saját rendszerfejlesztéssel rendelkező értékesítési szervezetet hozott létre a Bosch, hogy még hatékonyabban kiszolgálhassa haszonjárműves ügyfeleit. Így például a Bosch moduláris közös nyomócsöves befecskendezői a különböző motorokhoz igazíthatók, s akár egy százalék megtakarítás is elérhető használatukkal. Az erőforrástól közvetlenül vagy feleslegesen nagymértékben energiát elvonó segédberendezések villamosításában is nagy potenciál rejlik. Például az elektromos kormányrásegítő a hagyományos hidraulikus rendszernél 65 százalékkal kevesebb energiát fogyaszt. Minden második távolsági teherautó ilyen, számtalan kényelmi és biztonsági funkció alapját képező rásegítőt alkalmaz majd 2025-re Európában.
A 2016-os hannoveri IAA Haszonjármű-kiállításon bemutatott Vision X tanulmány a Bosch nehéz-teherautókhoz fejlesztett párhuzamos hibrid rendszerét hordozza. A 120 kilowatt teljesítményű villanymotort használó rendszer akár hat százalék fogyasztáscsökkenést eredményez majd a távolsági fuvarozásban. A tüzelőanyagból nyert energia nagy része ma még hulladékhő formájában kárba vész, ám a kipufogógáz hőjét hasznosító, gőzenergiát alkalmazó hőenergia-visszanyeréssel akár négy százalékkal csökkenthető majd a fogyasztás. Továbbá már bevezetés előtt áll a kishaszonjárművekhez fejlesztett energia-visszatápláló rendszer. A mozgási energiát hasznosító, 48 volt feszültségű rendszer a jármű gyorsításának támogatására is képes, és a nagyobb teljesítményének köszönhetően jobban kihasználja az energia-visszatáplálásban rejlő lehetőségeket.

 -

A 2016-os hannoveri IAA haszonjármű-kiállításon bemutatott Vision X tanulmány a Bosch nehéz-teherautókhoz fejlesztett párhuzamos hibrid rendszerét hordozza

 

Hálózatba kapcsolt százalékok
Európában már jövőre minden új teherautó a telematikai szolgáltatásokhoz előkészítetten gurul majd ki a gyárból. A Bosch legfontosabb fegyvere e téren az összeköttetési vezérlőegység, ezzel számtalan hasznos és intelligens funkció használható: a vezetési stílus elemzésétől a rakomány követésén át az álló helyzeti fűtés távvezérléséig, ám talán legfontosabb a rugalmas karbantartás. A 2017-es évben indul útjára a Bosch új szolgáltatása, amellyel akár minden egyes paletta nyomon követhető, a TraQ ugyanis mikromechanikai érzékelőkkel felügyeli majd az árut. Ehhez kapcsolódó mindennapos, a hatékonyságot jelentősen befolyásoló probléma, hogy túl kevés a parkolóhely a gyorsforgalmi utak mentén. Ráadásul az Európai Unióban évente 90 ezer támadás éri a parkoló teherautókat, és összesen évente 16 milliárd euró kárt okoz a rakománylopás. A Bosch Secure Truck Parking okostelefon-alkalmazásban, illetve weboldalon azonban előre lehet majd helyet foglalni a Bosch biztonsági kamerarendszerével védett parkolókban. Megérkezve rendszám alapján automatikusan engedi be a járművet a rendszer, és a szolgáltatásért elektronikusan fizethet a cég. Ez átláthatóságot, tervezhetőséget és nyugalmat biztosít járművezető, az üzemeltető, illetve a megrendelő számára egyaránt.

 -

A parkoló teherautókat érő támadásokra és a parkolóhely-vadászatra jelent megoldást a jövő tavasszal induló Bosch Secure Parking szolgáltatás, amellyel előre lefoglalható a biztonságos parkolóhely

Mivel a jövőben a hatékonyság fokozására a teljes logisztikai folyamat hálózatba kapcsolttá válik, és a teherautó lényegesen több rendszert és funkciót kínál majd, ezért szintén fontos fejlesztési irány az ember és a gép közötti kezelőfelület. A gombtenger helyett a szabadon konfigurálható kijelzők kora következik, így például vészhelyzetben a figyelmeztető jelzések vizuálisan kiemelkednek, és az ehhez kapcsolódó kezelőelemek kapnak prioritást. Másik fontos terület az okostelefon-integráció, a Bosch e téren a saját mySPIN megoldását kínálja, amely Android és iOS operációs rendszerű készülékek csatlakoztatására egyaránt képes. Így a vezető mindig, minden helyzetben egyszerű és logikus módon kezelheti majd a járművet, annak funkcióit és a kapcsolódó szolgáltatásokat – függetlenül attól, hogy a fülkében tartózkodik vagy távolról fér hozzá ezekhez.

 -

A szélvédőre vetített kiterjesztett valóság még a picit távolabbi jövő, ám a Bosch új neoSense érintőképernyője már ma tapintható visszajelzést nyújt: az egyes gombok érzésre eltérő alakúak és felületűek, így a vezető mindig tudja, hogy melyik gombon nyugszik az ujja

 

Biztonságos százalékok
A biztonsági fejlesztések fő hajtóereje az élet védelme, ám egy balesetet szenvedett teherautó hasznot sem termel. A nehéz-teherautók által okozott balesetek 56 százalékát képesek megelőzni a meglévő rendszerek: az elektronikus menetstabilizáló, a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer vagy például az automatikus vészfékezés. További 36 százalék elkerülhető lenne a kanyarodási és tolatósegédekkel. Az ezekhez szükséges vezérlők, érzékelők, kamera- és radarrendszerek mind szerepelnek a Bosch kínálatában. Vagyis a balesetek több mint 90 százaléka megelőzhető a Bosch megfelelő asszisztensrendszereivel! A következő járműgenerációkban már találkozhatunk például a Bosch visszapillantó tükröket helyettesítő kamerarendszerével. Ez szituációfüggő kijelzésre is képes, így autópályán messzire hátra tekint, míg például a zsúfolt városi utcákon nagylátószögű áttekintést nyújt a környezetről, éjszaka pedig nagyobb kontraszttal segíti az észlelést.Ráadásul még csak állítgatni sem kell ezeket, ugyanis minden helyzetből nézve ideális képet nyújtanak.

 -

Teherautónként évi ezer euróval csökkenti az üzemeltetési költségeket a digitális visszapillantó tükör. Emellett a vezetőnek lényegesen kevesebbet kell mozgatnia a fejét, hiszen látóteréhez közelebb találhatók a képernyők

Várhatóan 2025-re válik sorozatéretté a Bosch által aktívan fejlesztett konvojozás, ekkorra a jelenlegihez képest hatszor annyi szoftverrel és hússzor akkora számítási kapacitással bírnak majd a teherautók. Az önvezető szakaszokon az ember más jellegű tevékenységet végezhet, valamint a korábban négykezes fuvarok akár egyetlen vezetővel is teljesíthetők. Ezzel csökkenthetők a személyi kiadások, a jelenleg az üzemeltetési költségek tizedét kitevő biztosítás pedig a kevesebb balesetnek köszönhetően mérséklődik majd. E rövid ízelítőből látható, hogy igen érdekes, nagy megtakarításokat és még nagyobb változásokat hozó évtized előtt állnak a haszonjárművek. Ám az biztos, hogy az ágazatnak továbbra is fontos részét képezi majd a Bosch számtalan hatékonyságnövelő, kényelmi és biztonsági rendszere, illetve szolgáltatása.

Figyelmedbe ajánljuk

Címkék

Hozzászólások

Szavazás