Ideális keresztezés

2018. május 10. | 08:08, Chilkó Szabolcs

Bemutató: IVECO Stralis X-WAY

Ausztriában, a MAWEV-Show építőgép-kiállításon találkozhattunk először élőben az IVECO Stralis X-WAY könnyűterepes tehergépkocsikkal, ahol több modellt is kipróbálhattunk a kiállítási terület egyik sarkában rögtönzött kis tereppályán.

Március közepén az ausztriai St. Pölten mellett immár tizedik alkalommal rendezték meg a müncheni bauma kiállítás kistestvérének tekinthető MAWEV-Show építőgép-kiállítást. A rendezvényen építőipari járműveket, darukat, munkagépeket, felépítményeket, különféle munkaeszközöket, sőt, kommunális gépeket, eszközöket is megtekinthetnek, illetve a gyakorlatban is kipróbálhatnak az érdeklődők. Idén kétszázezer négyzetméteren több mint 250 kiállító több mint ezer géppel, illetve járművel várta a látogatókat.
Az IVECO standján a Stralis X-WAY állt a középpontban, amelyet tavaly nyár folyamán már bemutattunk. Az X-WAY valójában a közúti Stralis és a keményterepes Trakker közötti rést tölti be, ugyanis a Stralis kényelmét, hatékonyságát, illetve korszerű megoldásait ötvözi a Trakker robusztusságával, alvázmerevségével és strapabíró részleteivel. Mindezt rendkívül sokoldalú specifikálhatósággal fűszerezi meg, ezáltal az X-WAY szinten mindenféle könnyebb építőipari alkalmazásra optimálisan alakítható ki. Kiválóan demonstrálták ezt a sokszínűséget a standon kiállított modellek is.

 -

Jól illik a Stralis X-WAY stílusához a karbonszálas mintázat a műszerfal tetején és a középkonzolon. Praktikus, hogy az információs és szórakoztató rendszer kijelzője befordítható

 

Mindenre választ ad
Kezdjük mindjárt a 8x4-es betonkeverővel! Ennek a szuperkönnyű Super Loader (SL) kivitel az alapja, amely esetében a 8x4-es fülke-alváz saját tömege kilenc tonnánál kisebb is lehet. A kiállított jármű felépítmény nélkül alig nyom többet kilenc tonnánál, így tíz köbméter betont is szállíthat a hatóságilag megengedett tengelyterhelési értékek túllépése nélkül, ami kifejezetten soknak számít. A 11,1 literes Cursor 11 motor szintén hozzájárul a saját tömeg optimalizálásához, ugyanakkor 480 lóerő teljesítménye és 2300 newtonméter nyomatéka bőségesen elegendő ehhez az alkalmazáshoz. Ehhez a ZF TraXon automatizált sebességváltó 12 fokozatú változata csatlakozik, amelyet az IVECO a HI-TRONIX névvel illet.

 -

A Stralis X-WAY 8x4 Super Loader fülke-alváz saját tömege körülbelül kilenc tonna, így tíz köbméter betont is szállíthat

Emellett egy 8x4-es billencs állt, ugyanezzel a motorral, de 16 fokozatú kézi sebességváltóval, Schmitz felépítménnyel és minden tengelyen laprugózással.
A billencs mögött pedig egy 4x2-es nyerges vontató díszelgett a tágas, magas, akár kétfekhelyes Active Space fülkével. Különlegessége a HI-TRACTION hidrosztatikus elsőkerék-hajtás, amely a műszerfalról egyetlen gombnyomással aktiválható, és ezután a hátsó kerekek kipörgése esetén azonnal bekapcsolódnak az elsők is a hajtásba a kerékagyakba épített hidromotoroknak köszönhetően.
E három modell után érdemes megállni egy pillanatra, és összehasonlítani az orrukat. Jól látható, hogy a vontató ON kivitelű, azaz országúti minősítésű jármű, alacsonyan húzódó műanyag lökhárítóval, amely mögött aláfutásgátló is rejlik. A billencs OFF, azaz terepes minősítésű jármű, így nincs aláfutásgátlója, míg masszív acél lökhárítója és alaposan megemelt alvázmagassága több mint 25 fokos első terepszöget eredményez. Fényszóróit rács védi, a lökhárító haspáncélban folytatódik, az alsó fellépők pedig rugalmasan elhajlanak a talajjal ütközve. A betonkeverő az arany középutat képviseli, így ON+ kivitelű. Alapvetően tehát közúti jármű, lökhárítója alatt jól látható az aláfutásgátló, de a lökhárítója acélból készül, alvázmagassága közepes, fényszóróit pedig rács védi.
A standon még egy 4x2-es X-WAY nyerges vontatót megtekinthettünk. Ez alacsonytetős, hálóhelyes Active Space fülkét, 12,9 literes, 510 lóerős, 2300 newtonméter nyomatékú Cursor 13 motort, 12 fokozatú HI-TRONIX váltót és kétkörös hidraulikarendszert kapott, így például mélyágyas trélerrel túlméretes munkagépek szállításához is megfelel.

 -

Balról jobbra a Stralis X-WAY ON, ON és OFF minősítésű kivitelének orra. Csupán ebből is jól látható, hogy mennyire sokoldalú az X-WAY

Az ötödik kiállított X-WAY pedig már önmagában is egy igazi sokoldalú jármű, hiszen három irányba billenthető Meiller platóval és Palfinger PK 22002 daruval szerelték fel. Ez az ON kivitelű, 6x4-es modell 480 lóerős Cursor 11 motort, HI-TRONIX váltót, laprugókat és Active Time fülkét kapott. Emellett többek között egy- és kétkaros konténeremelő felépítményekhez, rönkszállításhoz és csatornatisztításhoz is kiválóan specifikálható a Stralis X-WAY, hogy csak néhány példát említsünk.

 -

Például ilyen helyzetekben nyújt nagy segítséget a HI-TRACTION hidrosztatikus elsőkerék-hajtás. A rendszer használata nélkül a szerelvény nem tudott felkapaszkodni ezen az emelkedőn

 

Széles körű lehetőségek
A Stralis X-WAY mindegyik motorjának közös jellemzője, hogy a rendkívül jó hatékonyságú HI-SCR-rendszernek köszönhetően kipufogógáz-visszavezetés nélkül teljesítik az Euro VIc környezetvédelmi normát. Ez nemcsak a tüzelőanyag-fogyasztásnak kedvez, hanem a részecskeszűrő kényszerregenerációját is szükségtelenné teszi, növelve az üzemidőt, illetve kibővítve a jármű alkalmazási területeit. A Cursor 9 erőforrás 310, 330, 360 és 400, a Cursor 11 420, 460 és 480, míg a Cursor 13 510 és 570 lóerős kivitelben szerepel a kínálatban, sőt, a földgázüzemű motorral a városok védett övezeteinek építkezéseire is korlátlanul behajthat a Stralis X-WAY NP. A 12 és 16 fokozatú, automatizált HI-TRONIX mellett 16 fokozatú kézi és Allison automatikus sebességváltó is társulhat a motorokhoz. A hátsó tengelyek egyszeres áttétellel és bolygóműves agyáttétellel is rendelkezésre állnak. Motorra és sebességváltóra szerelt mellékhajtóművek is elérhetők, az új szendvics-mellékhajtás pedig akár 2450 newtonméter nyomatékot is kínál. Az új HI-MUX elektronikus rendszernek köszönhetően többek között a GPS-adatok alapján a domborzathoz előrelátón igazodó sebességszabályzás (HI-CRUISE) is választható a Stralis X-WAY modellekhez.

 -

Igazi építőipari ezermester ez a három irányba billenthető Meiller platóval és Palfinger PK 22002 daruval felszerelt Stralis X-WAY 6x4 modell

 

Kispályás próba
Akinek a kiállított járművek meghozták a kedvét egy kis vezetéshez, a stand mögötti rögtönzött tesztpályán kipróbálhatott két X-WAY és egy Trakker billencset. A pálya egy viszonylag meredek, süppedős, földes-köves felületű dombra vezetett fel, ahonnan egy szűk forduló után lehetett lehajtani. Mélyreható tapasztalatokat tehát nem szerezhettünk, de egy kis betekintést igen.

 -

Már majdnem Trakker: Stralis X-WAY 8x4 billencs

Először egy terheletlen X-WAY nyerges szerelvényt ültünk meg, amely 460 lóerős, 11,1 literes motorral, 2150 newtonméter nyomatékkal, 12 fokozatú HI-TRONIX váltóval, HI-TRACTION elsőkerék-hajtással és alacsonytetős, hálóhelyes Active Space fülkével szolgált. Az emelkedő előtt a középkonzol D gombjával Semi, azaz manuális üzemmódba kapcsoltuk a váltót, hogy mászás közben ne váltson fel, továbbá az Off Road programot is aktiváltuk, amely jobban kihúzatja a fokozatokat és gyorsabban vált, amikor visszakapcsolunk automatikus módba. Felfelé a motor 1200-1300-as fordulatszámon bőséges tartalékokkal, könnyedén vitte a szerelvényt, miközben egyértelműen lehetett érezni, hogy mikor segít be a hajtásba a HI-TRACTION. Sajnos ezt nem engedte kikapcsolni a tesztpilóta, így nem érezhettük a különbséget a sima 4x2-es hajtás és az első rásegítés között, de elmondta, hogy a nap elején HI-TRACTION nélkül nem tudott felmenni a szerelvénnyel ezen a laza talajú, göröngyös kaptatón.

 -

A HI-TRACTION hidraulikus elsőkerék-hajtás szivattyúját a sebességváltó felett, olajhűtőjét pedig az alváz jobb oldalán a tengelyek között helyezték el

A központi kijelző megfelelő menüpontjában látványos grafika kék nyilakkal mutatta, hogy dolgozik az első kerekek hajtása. Sőt, grafikusan kijelezte a HI-TRACTION olajának hőmérsékletét is. Lefelé még a retardert sem kellett használni, a természetes motorfékhatás kellően fogta a szerelvényt. Dicséret illeti a HI-TRONIX váltót is, mert a meredek emelkedőn mászás közben manuálisan visszaváltva is olyan villámgyorsan kapcsolt kisebb fokozatba, hogy a jármű szinte nem is veszített a lendületéből. Ez nehéz terepen igen nagy előny, megmenthet egy elakadástól. Praktikus, hogy a differenciálzárak forgókapcsolóval működtethetők, hintáztató program áll rendelkezésre, az elektronikus menetstabilizáló pedig kikapcsolható. Szintén nagyon ügyes megoldás, hogy a középkonzol tetején az információs és szórakoztató rendszer színes érintőképernyője befordítható a vezető felé. Ezen mindazok a funkciók, illetve szolgáltatások elérhetők, mint a közúti Stralis HI-WAY modellekben a navigációtól a telefontársításon át a vezetési stílus kiértékeléséig. A műszeregység színes, grafikus központi kijelzője azonban nem tartozik a legkorszerűbbek közé a piacon, nem tud minden szükséges információt egyszerre megjeleníteni, a kormánykerék nagyméretű, egymás alatt sorakozó gombjait pedig nem kényelmes használni.

 -

A HI-TRACTION működésekor az első kerékagyakat hidromotorok hajtják

Ezt követően egy 6x4-es Stralis X-WAY billenccsel vettük célba a műdombot. A közel teljes terhelésű, 460 lóerős, Active Day nappali fülkével ellátott, ON+ kivitelű tehergépkocsi csupán a hosszanti differenciálzár bekapcsolásával, könnyedén felmászott a dombtetőre, ahol a szűk helyen egy ívben megfordult, nem tolta az orrát a laza talajon.

 -

A bal alsó gombbal kapcsolható a HI-TRACTION elsőkerék-hajtás

 

A keményebb vonal
Végül egy 8x4-es, terepes minősítésű, közel teljes terhelésű Trakker billencset is kipróbálhattunk a kis pályán. A 12,9 literes, 500 lóerős, 2300 newtonméter legnagyobb nyomatékú motor 1100–1200-as fordulatszámon is könnyedén vitte felfelé a körülbelül harminc tonna összgördülőtömegű járművet a kaptatón, a 16 fokozatú ZF AS Tronic (EuroTronic) váltó viszont érezhetően lassabban kapcsolt, mint az új TraXon (HI-TRONIX). Ezzel a hosszú tehergépkocsival már tolatni is kellett a dombtetőn, ám a középkonzol nyomógombjaival gyorsan lehetett a hátra-, illetve az előremenetet kapcsolni.

 -

Az IVECO Trakker legendás masszívságából és terepjáró képességéből a Stralis X-WAY is jó adaggal kapott

Műszeregységének központi kijelzője elmaradottabb, mint a Stralis X-WAY modelleké, kicsi, fekete-fehér, kis felbontású, és egyszerre csak kevés információt tud megjeleníteni.
Nem lehetett unatkozni tehát a MAWEV-Show kiállításon az IVECO standján. Az érdeklődők igen átfogó képet szerezhettek a márka új könnyűterepes teherautójáról, a Stralis X-WAY-ről. Sőt, akár a gyakorlatban is megízlelhették, hogy mennyire kiválóan keresztezi a közúti Stralis és a nehézterepes Trakker tulajdonságait.

 -

A stand legnagyobb járműve ez az Astra HD9 8650 8x6 bányabillencs volt, amelyet kifejezetten bányán belüli nehéz feladatokra készítettek

 

Figyelmedbe ajánljuk

Címkék

Hozzászólások

Szavazás