1700 első fecske

2018. február 22. | 08:08, Schermann Sándor

Bemutató: Mercedes-Benz Sprinter harmadik generáció

Megmutatja a következő évtizedbe vezető utat a Mercedes-Benz Sprinter: a harmadik generációs kishaszonjármű már csak egy része a komplett megoldásnak, amelyet a gyártó az üzemeltetők számára értékesíteni kíván.

Hat évvel a gyártás leállítása után újra elkezdték gyártani az eredeti Sprintert az orosz piacra. A második nemzedéke ikertestvért is kapott, a Volkswagen Crafter típusát is a Mercedes-Benz gyáraiban építették. Az első két generációból több mint 3,4 millió példányt adtak el a világ 130 országban. Azonban ez ma már nem elég, a következő évtizedben a járműgyártóknak tovább kell fejlődniük a túléléshez. A Mercedes-Benz is átfogó szállítási és mobilitási megoldások szolgáltatójává alakul: a hagyományos és villamosított termékek mellett szolgáltatásokat, például bérleti és járműmegosztó megoldásokat is kínálnak majd. A csillagos márka erre vonatkozó kishaszonjárműves stratégiájának első képviselője az új Sprinter. Az új szemléletmód egyik legjobb jele, hogy most elsőként a fejlesztésbe már az elejétől bevonták a különböző iparágak képviselőit, így a felhasználók segítettek megformálni a végleges járművet az ő specifikus igényeik alapján.

 -

Csomagszállítóknak kedvező opciók: Az utasülés elhagyása egyrészről tömegcsökkentő megoldás, valamint így könnyedén és biztonságosan, a járda felé szállhat ki a járművezető. Szintén a gyakori beülést könnyíti meg a laposabb oldalpárnával is választható vezetőülés

Az eredmény? Még több változat, még jobban az adott vállalkozás igényeire szabható konfigurációk. Korszerű kényelmi, biztonsági és szórakoztató rendszerek. Szolgáltatások, amelyek hozzáadott értéket teremtenek az üzemidő vagy éppen a hatékonyság, a kihasználtság növelésével. Ez a receptje a modern kishaszonjárműnek a Mercedes-Benz szerint. A haszonjárművek világának ismerői számára ezek nem annyira meglepő összetevők. Ami viszont mindenképpen az, hogy mindezt egy „takarékos” generációváltással sikerült a csillagos mérnököknek elérni. Az új tengelytávolságok milliméterre megegyeznek az előző nemzedékkel. Nincsen kimutatható tömegcsökkenés vagy fokozott karosszériamerevség. Ezek nagyon erősen afelé mutatnak, hogy szerkezetileg a kettes Sprinterhez nagyon hasonlít a hármas is. Ez egyben azt is sejteti, hogy ezek szerint már bő másfél évtizeddel ezelőtt egy olyan vázat terveztek, amelyben keresztben is elfér a motor, és a padló alatt juthat hely akár az elektromos hajtáslánc akkumulátorainak is. Előrelátásból és gazdaságosságból mindenképpen ötös jár nekik.

 -

A rögzítőszemek a szériafelszereltség részét képezik, ám kívánságra a padlóban, illetve az oldalfalon az övvonal magasságában és a tetőkeret alatt kialakított sínrendszer is rendelhető

Személyre szabott

Hiszen egy minden eddiginél variálhatóbb Sprintert hoztak így is létre. A típus legnagyobb megengedett össztömege a 2,5 tonnától 5,5 tonnáig tartó tartományt fedi le. A kínálatban a furgon mellett megtaláljuk a Tourer személyszállító kiviteleket, a szimpla- és duplafülkés alvázakat, valamint első ízben a gyári fosztott alvázat is. Ez utóbbi remek alap az elmúlt években egyre népszerűbb lakóautókhoz. Több mint 1700 különböző változat alakítható ki csupán a tömeg-, a karosszériaváltozatok és a hajtásmódok segítségével. A legnagyobb újdonság, hogy a hosszmotoros hátsókerék-hajtású és összkerékhajtású kivitelek mellett megjelentek az elsőkerék-hajtású változatok is. És nem csak könnyűsúlyban indulnak, ugyanis a keresztben beépített motorú elsőkerekesek akár 4,1 tonna megengedett össztömeggel is választhatók. Ez a hajtásmód két jelentős előnyt kínál: a könnyebb és egyszerűbb felépítés jóvoltából 50 kilogrammal nagyobb a terhelhetőség, valamint 80 milliméterrel alacsonyabb a rakodóperem hátul. Ezzel 400 milliméternél alacsonyabbra került a hátsó fellépő, ami jelentősen megkönnyíti a rakodást.

 -

A hátsó kétszárnyú ajtók az új zsanérok jóvoltából még könnyebben, egy kézzel az oldalfalig kinyithatók

A furgon kínálata továbbra is három tengelytávolság, négy hosszúság és három magasság. A furgon 7,8-17 köbméteres rakteret kínál, és itt az elsőkerék-hajtás az alacsonyabb rakodóperem mellett további pluszt is kínál: a legnagyobb belső magassága immár akár 2243 milliméter! A raktér a legszélesebb pontján 1787 milliméteres. Az ikerabroncsozás helyett szuperszéles szólóabroncsok is választhatók hátulra, így a kerékjáratok közötti szélesség 978 milliméterről 1229 milliméterre nő, akár még az öttonnás kivitelek esetében is. Habár így akár itt is elfér egy raklap keresztben, továbbra is maximum hét Euro-raklap helyezhető el a legtágasabb furgonban. A kerékjáratok kapcsán további opció, hogy akár faburkolatú, terhelhető kivitelben is rendelhetők. A raktér világításáról opcionálisan kiegészítő LED-technikájú fénycsíkok is gondoskodhatnak. A trendeknek megfelelően akár belső tetőcsomagtartóval is felszerelhető a Sprinter. A fémpadlós alapkivitel mellett választható vízálló műanyag padlóval is, ez a húsz kilogrammal könnyebb opció virágosoknak, zöldségeseknek vagy csomagszállítóknak lehet ideális. A másik végletet a nagy terhelhetőségű fapadló jelenti, amely remek például a mozgó szervizjárművek a padlót mindössze néhány ponton terhelő nehéz polcrendszerei alá. Kívánságra a jármű fűtése a raktér temperálására is használható.

Világszerte az újonnan forgalomba helyezett Sprinterek körülbelül fele egyedi felépítményt kap vagy egyedi átalakításban részesül – Európában ez az arány 60 százalék. A gyáriak odafigyeltek, hogy a méretek és rögzítési pontok ne változzanak, így például a speciális polcrendszerek gyártói továbbra is ugyanazt a megoldást kínálhatják az új nemzedékhez is. A változatlanul 3250–4325 milliméter tengelytávolsággal együtt ez is a gazdaságos generációváltás egyik árulkodó jele.

 -

Akár 19 utasüléses személyszállító kivitel is rendelhető, teljesen burkolt belsővel, dönthető háttámlájú, kartámaszos utasülésekkel, vezeték nélküli internettel, USB-töltőpontokkal és pohártartókkal

Személyszállítás és pihenés

A Sprinterek 20 százaléka személyszállító feladatokat kap, ám nem mind gyári felépítménnyel vagy kialakítással. Ezért a stuttgartiak nagyobb fokozatba kapcsoltak e téren is: nyolctól akár 19+1 ülésig kínálnak személyszállító kiviteleket. Többféle kivitel elérhető a részlegesen burkolt belsőtől a teljesen burkolt kivitelig – itt már nem kell „mezítelen” fémfelületekkel találkoznia az utasoknak. A legnagyobb tudású légkondicionáló külön zónát kínál a vezető és az utasok számára. Elérhetőek egyenként dönthető háttámlájú utasülések kartámaszokkal, akár minden üléssorban lehet USB-töltő, minden üléshez specifikálható pohártartó. Jelentős plusz a variálhatóság terén, hogy könnyen, szerszámok nélkül kiszerelhetők az ülések. Ráadásul görgőkön gördülnek, így nem kell a járművön belül rángatni és taszigálni őket. Az ülések a rögzítettséget is jelzik, ami a biztonság és a kényelmes, egyszerű kezelés terén egyaránt pozitívum.

Az akár 5,5 tonna megengedett össztömegű fosztott alvázat csak felépítményezők rendelhetik, ez remek alap például lakóautókhoz. Nem véletlen, hogy ebből a tortából a Sprinter is nagyobb részt szeretne, hiszen kétszeresére nőtt ez a piac az elmúlt évtizedben, és a lakóautók 90 százaléka elsőkerék-hajtású. A kardántengely mellőzésének köszönhetően akár 200 milliméterrel csökkenthető a lakórész padlószintje, ami egy lépcsőfok elhagyását jelenti – vagyis hatalmas kényelmi plusz. Nem ez az egyetlen lakóautók számára kínált trükk, hiszen a jármű akár hibernációs módba kapcsolható. Ez minimális áramfogyasztást eredményez, így hosszú hónapok után is gond nélkül indítható a jármű. Szintén a hosszú állásnak is ellenállóra tervezték a speciális négyévszakos abroncsokat.

 -

A felhasználásokhoz igazodva három különböző orrkialakítás érhető el a fényezetlen műanyag hűtőrácstól és lökhárítótól egészen az igényesen fényezett és krómos megjelenésű kivitelig

Hardver

A visszafogott külső és belső műszaki újdonságok is a kifizetődő nemzedékváltásra utalnak. A harmadik generációs Mercedes-Benz Sprinter Európában csak dízelmotorral elérhető egyelőre – a benzinmotor Észak-Amerika kiváltsága, a sűrített földgázos kivitelről pedig egyelőre nem nyilatkoztak. Immár választható extrafelszerelés a téves tankolás elleni védelem, ez a bérjárművek esetében minden bizonnyal hasznos kiegészítő. A már ismert négyhengeres és V6-os dízelmotorok csupán apró változtatásokat kaptak: csökkentették a belső súrlódást és optimalizálták a befecskendezőket.

A 2,1 literes, közös nyomócsöves egység továbbra is 114 és 143 lóerővel elérhető minden változathoz. A hátsókerekesek esetében 163, az elöl hajtóknál pedig 177 lóerős a csúcskivitele. Ám ezt az új, legerősebb változatot kizárólag a lakóautók számára kínálják. Az új, kisebb gördülési ellenállású nyári gumiabroncsok is hozzájárulnak ahhoz, hogy a gyári adatok szerint a különböző változatok fogyasztása 6,9–9,7 liter/100 kilométer. A kategória egyetlen hathengeres motorja háromliteres és 190 lóerős, az egység 440 newtonméter forgatónyomatékot biztosít 1600–2600 percenkénti fordulatszám között. Az elsőkerék-hajtású kivitelekhez új hatfokozatú manuális váltót fejlesztettek, valamint megkaphatja a márka kilencfokozatú automatikus váltóját. Kilenc fokozat, nem nyolc! Ezzel letaszítja a trónról a korábbi bajnokokat, a hosszú ideje regnáló IVECO Daily típust, valamint a Volkswagen Crafter/MAN TGE ikerpárt. A hátsókerekes és az összkerekes pedig a már ismert hatfokozatú manuális mellett szintén új hétfokozatú automatikus egységgel specifikálható. A tengelykapcsoló-pedált nélkülöző sebességváltók akár a kormánykerék mögötti váltófülekkel is kezelhetők. A kapcsolható összkerékhajtású változat a második generációnál valamivel nagyobb első, hátsó és középső terepszögeket kínál. Bekapcsolt összkerékhajtás esetén alaphelyzetben a forgatónyomaték 35 százalékát küldi előre, 65 százalékot hátra.

 -

A harmadik generáció legnagyobb műszaki újítása: immár elsőkerék-hajtással is elérhető a Mercedes-Benz Sprinter

A kétkerék-hajtású kivitelek mindegyike esetében immár sebességfüggő elektromos rásegítésű a kormányzás – az 5,5 tonnások között elsőként a Sprinter kínál ilyen rendszert. Ez könnyű manőverezést biztosít kis sebességnél, nagy tempónál pedig biztonságos és stabil érzetet ad. Az új rendszer adta lehetőségeket maximálisan kihasználja a Sprinter: magától aktívan ellenkormányoz az egyenletes oldalszélnek vagy a döntött útpályának. Az áttervezett első felfüggesztés minimalizálja a gumikopást, emellett a fékbetétek és féktárcsák kopását is mérsékelték. A futómű feszesebb hangolást kap a nagy terhelésekhez, ami kisebb karosszériadőlést eredményez kanyarban vagy például a lakóautóba beszálláskor. Hátulra akár szintszabályozós légrugózás is rendelhető a legfeljebb négytonnás, hátsókerék-hajtású és összkerékhajtású változatok esetében. Szintén hátulra akár üvegszál-erősítéses műanyag laprugót is választhat az ügyfél az elöl és a hátul hajtó modellek esetében. Ez 12 kilogramm plusz terhelhetőséget jelent, valamint eggyel kevesebb potenciális rozsdásodási pontot. A korrózióvédelmet a jármű aljának és az oldalfalaknak a kiegészítő galvanizálása fokozza. Emellett opcionális robusztus alsó burkolat védheti a jármű alját a kőfelverődés ellen. További minimális változások, hogy négy literrel nagyobb, immár 22 literes az AdBlue-tartály. A nagyobb hatótávolság mellett további előny, hogy ezentúl könnyebben elérhető a betöltőnyílás a motortérben. Szintén a karbantartást könnyíti meg, hogy eltűnt a nívópálca, a műszeregység kijelzője jelzi ki az olajszintet.

 -

Nagyszerű segítség a biztonságos, gyors és kényelmes tolatáshoz az akár 360 fokos felülnézeti képet is kínáló kamera. Olcsóbb megoldásként a belső visszapillantó tükörben elhelyezett kis képernyőt kínál a típus

Biztonság terén eddig sem kellett szégyenkeznie, most viszont már jóformán minden ma elérhető rendszer megtalálható a kelléktárban. Éberségfigyelő, távolságtartó sebességszabályozó, automatikus vészfékrendszer, holttérfigyelő, oldalszél-asszisztens, közlekedési táblák kamera alapú felismerése, aktív sávtartó, kiparkolási asszisztens – egy levegővel csak címszavakban is nehéz felsorolni a legfontosabb megoldásokat. Érdekes megoldás, hogy a sávtartó az oldalszél-asszisztenshez hasonlóan egyoldali fékezéssel tereli vissza a járművet a helyes irányba, nem kormánybeavatkozással. Az adaptív sebességszabályozó 20 kilométer/óra fölötti sebességnél működik, és önállóan legfeljebb a maximális fékerő felével képes lassítani, a vészfékezés feladatát inkább átengedi a vészfékrendszernek. Ráadásul torlódásasszisztenssel is rendelkezik, így a három másodpercnél rövidebb megállásokat követően automatikusan útnak indul az újra elinduló sorral a Sprinter is. Az elindulási segéd felismeri, ha a parkolóhelyről véletlenül előre, egy akadály felé akarna kiállni a vezető, és megakadályozza a figyelmetlenségből bekövetkező, bosszantó sérüléseket. Természetesen rendelhető LED-technikájú fényszóró, és 360 fokos felülnézeti képet is kínáló parkolássegítő kamera. Apró, ám igen takarékos megoldás, hogy – akárcsak a nehéz-teherautókon – az ablakmosó fúvókáit az ablaktörlő lapátokba integrálták.

 -

Jövőre érkezik az eSprinter: a moduláris akkumulátorrendszer jóvoltából rugalmasan specifikálható jármű az eVito típus 84 kilowatt teljesítményű villanymotorját kapja majd

Villanyos

Jövőre, 2019-ben érkezik az eSprinter, amelynek tesztelésében a Hermes csomagszállító is részt vesz. A cég németországi flottájába 1500 villanymotoros kishaszonjárművet állítanak 2020-ig, és mindennapos körülmények között tesztelik majd a járműveket. A villanymotoros eSprinter moduláris akkumulátorokat kínál, a használattól függő mennyiségű 37 kilowattóra méretű akkucsomaggal specifikálható. A bemutatón kiállítva három egybekapcsolt csomagot láttunk, ami igen tisztességes hatótávolságot biztosíthat – az eVito 41,4 kilowattórából nagyjából 150 kilométert ér el. Szintén a tervezett felhasználástól függ a javasolt töltési infrastruktúra is – ebből is jól látszik, itt is rendszert akarnak eladni, nem csupán járművet.

 -

Elektronikus rögzítőfék, kulcs nélküli indítás, vezeték nélküli töltő a műszerfal tetején, motorosan behajtható külső visszapillantó tükrök, motorosan állítható és fűthető vezetőülés memóriával, 10,25 col képátlójú érintőképernyő személyre szabott beállításokkal, hangvezérlés – nem, ez nem a márka egyik fényűző személyautója, hanem egy alaposan felextrázott kisáruszállító

Fülke

Míg a hajtáslánc és a raktér kapcsán az elsőkerék-hajtás az egyetlen igazán átütő újdonság, addig a fülkében egy teljesen új világ fogadhatja a járművezetőt. Egy jól felszerelt új Sprinter könnyen összetéveszthető lenne a márka valamelyik személyautójával, hiszen számos elem közvetlenül azokból érkezik. Haszonjárműben biztos, hogy nem láttunk még két érintőpaddal felszerelt kormánykereket. A vadonatúj MBUX rendszerről hamarosan részletesebben is beszámolunk, olyan jelentős újítást jelent!

 -

Vezeték nélküli töltő is rejlik a műszerfal felső tárolójában. Előrelátó megoldás, hogy az USB-csatlakozók már mind C típusúak, bár ma még többnyire A-C kábelt mellékelnek az eszközök mellé. Természetesen igény szerint 12 voltos csatlakozó, illetve 230 voltos konnektor is elérhető

Ezzel szemben a fülke tárolói elsőre érdekes képet mutatnak: nincs hagyományos kesztyűtartó, még felárért sem. Cserébe bőséges a lábtér az akár két utasülés előtt, ide legfeljebb egy rendkívül mély és előrefelé lejtő nyitott rekesz rendelhető. A szélvédő fölötti polc bal oldalára választható kulccsal zárható tároló. Sok kisebb és nagyobb polc és nyílás található a vezető munkahelye környékén, és több különböző töltési megoldást kínál a fülke a mobileszközök számára. Összességében a gyáriak elmondása szerint nem csökkent a tárolásra rendelkezésre álló hely, ám ezt igazán a gyakorlatban, egy menetpróbán vagy teszt keretében tudjuk majd próbára tenni.

Mint említettük, a Mercedes-Benz igen nagy hangsúlyt fektet a járműhöz kapcsolódó szolgáltatásokra, így ezeket is külön cikkben ismertetjük majd a következő napokban. A harmadik generációs Mercedes-Benz Sprinter márciustól rendelhető hazánkban nettó 6,3 millió forintos alapártól, az első példányok várhatóan júniusban érkeznek.

 -

A hátsókerék-hajtásúak esetében akár 60 ezer kilométer vagy két év a szervizintervallum, az elsőkerekeseknél 20 ezerrel kevesebb futás engedélyezett két karbantartás között

Figyelmedbe ajánljuk

Címkék

Hozzászólások

Szavazás