Kiteljesedett a DAF egész palettáját érintő megújulási hulláma. Ezúttal a tavasszal átfogóan továbbfejlesztett CF és XF többtengelyes változatai kerültek terítékre.
Hirdetés:

Menetpróbája kapcsán írtunk már korábban a megújult DAF CF és XF típusokról, ám a fejlesztések tovább folytatódtak. Pedig a korábbi beavatkozások is jelentős változásokat eredményeztek, többek között hétszázalékos tüzelőanyagfogyasztás-csökkenést és a saját tömeg lefaragása révén legalább száz kilogrammos növekedést a hasznos teherbírás tekintetében. Ez utóbbi még jelentősebb a most bemutatott többtengelyes újdonságok vonatkozásában, akár 250 kilogrammal nagyobb terhelhetőséget eredményezve. A DAF ugyanis – számos újdonság és jelentős tömegcsökkenés mellett – összesen 11-féle fülke-alvázzal és vontatóval bővítette kínálatát. Ezek közül nyolc kivitel két-, három- és négytengelyes alváz, míg három modell három- és négytengelyes vontató.

Ezeknél a soktengelyes járműveknél érvényesülnek igazán az újratervezett, a korábbinál jóval könnyebb és kisebb kipufogógáz-utánkezelő rendszer előnyei. Hiszen ez akár a négytengelyes modellek két első tengelye közé is befér és a jármű hasznos teherbírása ötven kilogrammal nő. A DAF CF 8×4 FAD változata ennek is köszönhetően könnyebb elődjénél, összességében 250 kilogrammal. A felszabaduló helyre pedig például a ráépített daru kitámasztó lábai, szerszámdoboz vagy nagyobb tüzelőanyag-tartály kerülhet. Sőt, mindezeken felül további alvázmegoldások kialakítására is lehetőség nyílik az új kipufogógáz-utánkezelő rendszer jóvoltából.

 -

Exclusive Line kivitelben impozáns benyomást kelt a DAF CF fülkéje

 -

A sebességrögzítő és az EcoRoll rendszereket is továbbfejlesztették a gazdaságosság fokozása érdekében

Az új CF és XF egyik legfontosabb újdonsága a fülke-alvázakhoz és vontatókhoz egyaránt elérhető új, elektrohidraulikusan kormányzott hátsó utánfutótengely. Ez jelentősen javítja a járművek fordulékonyságát, ezért szűk helyeken manőverezéshez elengedhetetlen kiegészítő. Az új fejlesztésű elektrohidraulikus kormányrendszer a korábbinál harminc kilogrammal könnyebb, így ezzel is jelentős tömegcsökkenést értek el. Mindemellett a működését is tökéletesítették, ugyanis a tengelytáv és a sebesség függvényében a rendszer mindig az optimális kormányzási szöget alkalmazza a hátsó tengelynél. Ennek előnye főleg fordulókkal dúsan tarkított útvonalon érzékelhető. A kerekek elfordítását végző szivattyú ráadásul csak akkor lép működésbe, amikor valóban szükséges a hátsó tengely kerekeinek elfordítása. Ez pedig, a tökéletesebb működésből adódó súrlódási veszteség csökkenésével együtt további egyszázalékos tüzelőanyagfogyasztás-csökkenést eredményez.

További előnye az új, elektrohidraulikusan kormányzott hátsó tengelynek, hogy a korábbinál jóval kevesebb alkatrészből áll, így robusztusabb és megbízhatóbb. Kanyarban a hátsó kerekek negyven kilométer/órás sebességig fordulnak el, ennél nagyobb tempónál egyenes állásban rögzülnek, javítva a jármű stabilitását. Az újfajta kormányzott tengely a 6×2 hajtásképletű fülke-alvázakhoz és vontatókhoz, valamint 8×2-es fülke-alvázakhoz rendelhető. A CF és XF 6×2 FAN modellek esetében mindez egy újfajta légrugózással is kiegészülhet. Ezzel a jármű kilencven milliméterrel lejjebb vagy 185 milliméterrel feljebb emelhető például a cserefelépítmények gyorsabb és hatékonyabb fel- és lerakodása érdekében.

 -

Az új generációs hátsó differenciálművek elődeiknél hosszabb élettartamúak és csendesebbek

Kormányzott helyett tíztonnás, ikerabroncsozású utánfutótengely is rendelhető, 34 tonnás statikus terhelhetőséggel. Ez az új segédtengely 25 kilogrammal könnyebb elődjénél, és elsősorban nehéz rakomány – például konténerek – rakodásánál lehet különösen előnyös. A kormányzott tengelyhez hasonlóan ez is 6×2 hajtásképletű fülke-alvázakhoz és vontatókhoz, valamint 8×2-es fülke-alvázakhoz rendelhető.

Elsősorban nehéz terepviszonyok közepette használt – például építőipari – járművekhez kínálja a DAF az új, agyáttételes tandemtengelyét. Ez a teljesen új öntöttvas házzal készülő újdonság elődjénél hatvan kilogrammal könnyebb. A gazdaságos tüzelőanyag-felhasználás érdekében a kettős tengely hosszabb végáttétellel (3,46, 3,61, 3,76 áttételi arány) is rendelhető, ami még kisebb motorfordulatszámot tesz lehetővé. Szintén az üzemeltetők pénztárcáját kíméli ennek három évre vagy 450 ezer kilométerre növelt olajcsere-intervalluma. Az új tandemtengely a 6×4-es és 8×4-es fülke-alvázakhoz, illetve vontatókhoz áll rendelkezésre.

Ugyancsak újdonság a DAF kínálatában az új, 8×4 hajtásképletű fülke-alváz betonkeverőkhöz. A DAF CF 8×4 FAD modell 19 tonnás hátsó tandemtengellyel is elérhető, két 7,1 tonnás első tengellyel párosítva. Ez a költséghatékony megoldás különösen népszerűnek bizonyult Nagy-Britanniában, és most már egész Európában rendelhető. A kormánymű és a felfüggesztés továbbfejlesztése, valamint a tárcsafékek és az új, kompakt kipufogógáz-utánkezelő rendszer alkalmazása jóvoltából a jármű saját tömege kategóriájában példamutatóan kicsi, csupán 9150 kilogramm. Ez az egyedülálló újdonság a PACCAR MX-11 erőforrással párosítható, 370 és 450 lóerő közötti teljesítménnyel.

 -

Az új, korszerű hajtásláncok fontos elemei a DAF saját fejlesztésű és gyártású hátsó tengelyei, nagy sebességnél is kisebb motorfordulatszámot eredményező, hosszabb végáttétellel

A DAF valamennyi fülke-alvázánál olyan megoldásokat alkalmazott, ami nagyban megkönnyíti azok felépítményezését. Az új felépítmény-csatlakoztatási modulok (Body Attachment Modules – BAM) fontos szerepet játszanak a dobozos felépítmények, nehéz emelődaruk, billenőplatók és horgos konténeremelők gyors ráépítésében. Az új, kibővített furatsor az alváz hátsó részén nem csupán megkönnyíti a különféle emelőhátfalak, daruk és dobozok, aláfutásgátlók vagy vonószerkezetek gyors felfogatását, hanem ezek áthelyezését, cseréjét is egyszerűsítik. A költségek és a felépítményezési idő csökkenésének köszönhetően e módosítások duplán előnyösek a fuvarozóknak.

Szintén hasznos újdonság a felárért kérhető, akkumulátorfelügyelő rendszer (Battery Energy Monitoring – BEM). Ez egy új fejlesztésű érzékelő segítségével az akkumulátor töltöttségét nagyon pontosan méri, a környezeti adottságokat is figyelembe véve.

Természetesen a most bemutatott modellek is a már rendkívül kis fordulatszámon nagyobb forgatónyomatékot biztosító, megújult MX-11 és MX-13 erőforrásokkal kerülnek piacra. Sőt, ezek előnyei az ilyen, többnyire építőipari járműveknél igazán számottevőek és örvendetesek. Ugyanez igaz az új TraXon automatizált sebességváltóra is, amelynek fokozatkapcsolási sémái a fuvarfeladatokhoz hangolhatók. Így kínál normál szállítmányozáshoz, folyadékszállításhoz, túlsúlyos rakományokhoz és a skandináv mintájú, 25,25 méteres óriásszerelvényekhez (Euro Combi) hangolt beállítást. Ezenkívül az építőipari DAF CF FAD, FAT és FTT modellekhez terepező üzemmód is rendelkezésre áll, amely még gyorsabban és nagyobb fordulatszámon váltja a fokozatokat.

 -

A 2,05-os hídáttétel jóvoltából 85 kilométer/óra sebességnél csupán ezres percenkénti fordulatszámon dolgozik a motor