Hidrogénkamion

2017. április 29. | 12:12, RTo hírszerkesztő

Bemutató: Nikola One üzemanyagcellás vontató

Bemutatta új, egyszerűen csak Nikola One névre keresztelt üzemanyagcellás vontatóját a Nikola Motor Company. A vállalat csak 2020-ban kezdi meg a gyártást, de már most több milliárd dolláros előrendelést tudhat magáénak.

Hatalmas érdeklődés övezi a Nikola One színre lépését Amerikában. A vontató bemutatójára mindössze hatszáz vendéget hívtak meg, köztük a média képviselőit, iparági szakértőket, ügyfeleket és kormányzati vezetőket. A különleges járműről korábban már mi is beszámoltunk, ám akkor még elektromos-gázturbinás kamiont terveztek gyártani. A bemutatott jármű végül üzemanyagcellás elektromos hajtásláncot kapott. A hidrogénnel üzemelő Nikola One hatótávolsága egy tankolással eléri az 1300–1900 kilométert, felöltése mindössze negyed órát vesz igénybe. Egyéb adatai is nagyon meggyőzők: teljesítménye 1000 lóerő, ami majdnem duplája az amerikai utakon közlekedő vontatókénak, míg legnagyobb forgatónyomatéka valamivel 2700 newtonméter feletti. Nem véletlen, hogy a gyártó a járműről készült sajtóanyagában külön kihangsúlyozta, hogy a hagyományos dízelüzemű  nehézvontatókkal összehasonlítva üzemanyag-hatékonysága kiemelkedően kedvező, miközben teljesítménye is utolérhetetlen, mindez persze nulla helyi károsanyag-kibocsátás mellett.

 -

Különleges forma, kiemelkedően jó légellenállási együttható és hátrébb helyezett tolóajtó adja meg a Nikola One jellegzetes külső jegyeit

Külön érdekesség, hogy a jármű mellé a gyártó szolgáltatások egész sorát kínálja: saját hidrogéntöltő-hálózatot tervez kiépíteni Észak-Amerikában, beleértve Kanadát is, valamint egymillió mérföldre, azaz valamivel több mint 1,6 millió kilométerre elegendő üzemanyagot biztosít ingyen a vontatóhoz az első ötezer megrendelő számára. A nyolcszáz tagból álló szervizhálózat lefedi a tehergépkocsik észak-amerikai működési területét.

 -

Mindkét vontató érintőképernyős infotainment rendszert kapott, amelyen többek között a járműre, az útvonalra, az akkumulátorok állapotára és a töltőállomásokra vonatkozó információkat is megtalál a pilóta, ugyanakkor zenelejátszásra is alkalmas

A Nikola semmit nem bíz a véletlenre, ha a vásárlók meggyőzéséről van szó: egy hosszú listát készítettek, amelyben tételesen felsorolják, milyen területeken és miben jobb a Nikola One a hagyományos dízelüzemű modelleknél. Hatékonyság tekintetében az elektromos hajtású jármű könnyebben és gyorsabban birkózik meg az emelkedőkkel, míg lejtmenet során az energiát visszatáplálja az akkumulátorokba. Különleges kialakításának köszönhetően jobb a légellenállási együtthatója. A vontató kisebb saját tömege révén a szerelvény több rakományt szállíthat, ami növeli a fuvarozók nyereségességét. Az üzemeltetők a jármű hálózatba kapcsolhatóságából adódóan folyamatosan nyomon tudják követni a szerelvényt, és ellenőrizhetik az üzemanyag-fogyasztást. Biztonság tekintetében is kiemelkedik a Nikola One, ugyanis a számtalan kamerának köszönhetően teljesen megszűnnek a jármű körüli holtterek.

Nikola One és a hagyományos dízelüzemű vontatók összehasonlítása
TeljesítményDízelNikola One
Lőerő 500 LE 1000 LE
Nyomaték 2237 Nm 2712 Nm
Hatótáv 805–1207 km 1931 km
Legnagyobb sebesség emelkedőn (6%) 32–64 km/h 105 km/h
Lejtmenet Kipufogó- és üzemifék Visszatáplálás és üzemi fékek kímélése
Gyorsulás terheléssel (0–96 km/h) 60 másodperc 30 másodperc
Üzemanyag-fogyasztás 33,6 l/100 km 15,7–18,1 l/100 km
Saját tömeg 8,62–10,43 t 8,16–9,53 t
Biztonság  
Fékút 85,34 m kb. 76,2 m
Kilátás Korlátozott Nagy panorámájú
Belsőtér Normál +30% alapterület
Tömegközéppont Magasan a vázkeret felett A vázkeretnél vagy alacsonyabban
Kerekenkénti nyomatékelosztás Nincs Van
6x4 hajtás Nincs Van

Ugyanakkor a tervezők gondoltak a járművezetőkre is, akik a hagyományos fülkékhez képest jóval komfortosabb körülmények között dolgozhatnak. A fülke tolóajtaját a kényelmesebb megközelíthetőség és a balesetek csökkentése érdekében a fülkén hátrébb helyezték. A kényelemről két teljes méretű fekhely gondoskodik, továbbá a felszereltség része egy 40 col képátlójú Apple televízió is. A fuvarfeladat ellátásához szükséges adatokat pedig egy 21 colos érintőképernyős multimédiás infotainment rendszerről olvashatja le a vezető.
És ha mindez nem elég, a gyártó Nikola Two néven forgalomba hoz egy nappali fülkével ellátott típust is, amellyel a rövidebb, jellemzően helyi elosztó fuvarfeladatok ellátására kínál elektromos vontatót.  

Műszaki adatok
Hajtáslánc
Motor típusa 800 V AC motorok
Akkumulátor 320 kWh kapacitású, lítiumion
Sebességváltó Kétfokozatú automatizált közvetlen áttételű csendes fogaskerekek
Hajtásképlet 6x4
Aktív lejtmenetvezérlés Szériafelszerelés
Hűtés Biológiailag lebomló, elektromosan nem vezető hűtőfolyadék
Alváz, tengelyek és felfüggesztések
Alváz Acél és alumínium
Vontatónyereg Alcoa alumínium
Első tengely Nikola, 5,44–6,62 t terhelhetőség
Első felfüggesztés Független
Hátsó tengelyek Nikola tandem, 18,14–20,87 t terhelhetőség
Hátsó felfüggesztés Független
Hátsó abroncsozás Alcoa szuperszéles szóló keréktárcsa
Fékek
Első fékek Meritor EX225 tárcsafékek regeneratív fékezéssel
Hátsó fékek Meritor EX225 tárcsafékek regeneratív fékezéssel
Rögzítőfék Pneumatikus rögzítőfék
Kerekek, fülke, teherbírás
Első gumiabroncsok 295/75 R 22,5
Hátsó gumiabroncsok 445/50 R 22,5
Keréktárcsák Alcoa alumíniumöntvény
Üzemanyag Sűrített hidrogén
Fülke Szénszálas
Hasznos teherbírás 29,5 t
Becsült saját tömeg 8,16–9,53 t
Felszereltség
Kijelzők 21 col képtálójú infotainment, 10 colos műszeregység
Színek Fehér, vörös, kék
Elektromos vezérlésű kormányrásegítő 800 V, elektromos hajtású kormányrásegítő
Világítás LED-technikájú fényszórók, hátsó helyzetjelzők és féklámpák

 -

Nappali fülkével és kicsit más formatervvel a rövidebb fuvarfeladatokra, például helyi áruelosztásra ideális választás a Nikola Two

Figyelmedbe ajánljuk

Címkék

Hozzászólások

Szavazás