Testvércsere

2016. október 21. | 17:13, Rolling Tons

Bemutató: Volkswagen Crafter és MAN TGE

Rögtön megnyerte a 2017-es Év Kishaszonjárműve díjat a 2016 szeptemberében bemutatkozott új Volkswagen Crafter. Az új típus és testvére, az MAN TGE többek között még hatékonyabb motorokkal és személyautós kényelemmel elérhető.

Nagyon bíznak a Volkswagennél az új Crafter sikerében. Honnan lehet ezt tudni? Egyszerű. Lengyelországban, Wrze¶nia városa mellett, zöldmezős beruházásként, jó 300 focipályának megfelelő területen 28 hónap alatt építettek fel egy gyárat, amely háromezer embernek ad munkát. Mindez 800 millió eurójába került a Volkswagennek. A gyárban évente százezer jármű gördülhet le a futószalagokról, ami a tavalyi Crafter-értékesítés duplája. Mi ez, ha nem a bizalom jele?

 -

Az új Crafter is megkapta az éppen aktuális Volkswagen-arculatot

Talán túlzott önbizalomnak is tűnhet, de a gyáriak nem így gondolják. A Mercedes-Benzzel való közösködésnek vége, és ez új lehetőségeket teremtett már a tervezés alatt is. Testvérmodellje így is lesz az MAN TGE személyében, ami csak az emblémákban tér el a Craftertől. Az azonosság olyan nagy, hogy a két autóról kiadott sajtóanyag is ugyanazokra a mértekre, kiemelkedő tulajdonságokra hívja fel a figyelmet. Ez viszont nem mostohatestvéri kapcsolat, mint volt az előző generációs Crafternél a Mercedes-Benz Sprinterrel, hanem édestestvéri. A bemutatón elhangzottak szerint a cég vezetői úgy gondolják, a Crafter/TGE rokonságnak buktatói nincsenek, csak előnyei. Az MAN ugyanis a Volkswagen Csoport része, így kihasználták a tervezés során a teherautós cég tapasztalatait és kiterjedt kapcsolatrendszerét.

 -

Az emblémákon és a hűtőrácson kívül minden téren azonos az MAN TGE és a Volkswagen Crafter

A bemutatón az igazgatótanács elnöke azt mondta, hogy ezúttal elkerültek minden kompromisszumot. Nem csupán egy jobb autót akartak létrehozni, hanem az ügyfelek szemszögéből vettek górcső alá minden megoldást. Hasonlót már hallottunk, de igaz, hogy a Crafter/TGE tervezésének egészen korai stádiumától kezdve jelen voltak olyanok, akik nap mint nap hasonló kategóriájú haszonjárműveket vezetnek, szervizelnek, üzemeltetnek.
A formatervezők nem vonalakat álmodtak és íveket illesztettek, hanem sofőrökkel konzultáltak. Ennek egyik eredménye, hogy összeválogattak úgy harminc, az átlagos teherautó utasfülkéjében megtalálható tárgyat, mint az elemlámpa, elakadásjelző háromszög, laptop, munkavédelmi kesztyű, jégkaparó, vonalkód-leolvasó, vizespalack és dossziétartó, és mindnek sikerült olyan helyet kialakítani, ahol nem zörög, nem esik le, van a közelben megfelelő áramforrás, ha a működése megkívánja. Még egy 230 voltos, 300 watt terhelhetőségű, váltakozó áramú csatlakozónak is sikerült helyet szorítani. A fülkébe benézve mégsem a rengeteg tárolóhely a szembetűnő, hanem az, hogy a Crafter egy Volkswagen. A műszerek, a kapcsolók, a multimédiás rendszer a cég személyautóiból ismerősek, a teherautós környezetet pedig a lecsapott aljú, opcionálisan akár teljesen bőrborítású multifunkciós sportkormány próbálja feledtetni. Az ülés sem vall szégyent, opcionálisan rugós felfüggesztésű, AGR-címkés (Egészséges Hátért Kampány), állítható deréktámaszú, masszázsfunkciós változat is rendelhető.

 -

Leginkább a fej fölötti tárolóhelyek, az akár dupla jobb oldali ülés és a nagy méretek árulják el, hogy nem egy Volkswagen személyautó belsejét látjuk, a kivitelezés minősége ugyanis kiváló

 

Segít, mint egy személyautó
A Crafter személyautós rokonsága nem ér véget a műszerfalnál. Az opcionális LED-es fényszóró és a nappali menetfény kialakítása is a Volkswagen személyautóiból lehet ismerős, mint ahogy az extralista jó néhány tétele is. Ez nem véletlen: a bemutatón elhangzott, hogy a leendő vásárlók jó részének ez lesz az első teherautója, és nem akarnak kevesebb tudást és biztonságot, mint amit korábban már megszoktak. A teherfuvarozóknál is hasonló igények merültek fel. A kategóriában elsőként használt elektromechanikus kormányzásnak, a jelentős számú érzékelőnek köszönhetően tizenhatféle vezetéstámogató kerülhet a Crafterbe. Ilyen az aktív sávtartást, a parkolást, a vontatmánnyal manőverezést segítő rendszer. A kényelmet és a biztonságot egyszerre javítja a követési távolságot is szabályzó adaptív sebességtartó automatika, a vészfékfunkcióval ellátott, az autó előtti területet figyelő elektronikák, a másodlagos ütközésvédelem, az oldalszélasszisztens, az éberségfigyelő, a távfényt automatikusan tompító rendszer, a táblafelismerő és az oldalsó, illetve a hátsó holtteret, valamint tolatáskor a hátsó keresztirányú forgalmat figyelő segéd. Légzsákokból sincs hiány: front-, oldal- és függönylégzsák is kerül az utastérbe. Ezek után nem meglepetés, hogy alapfelszerelés a motoros ablakemelő és a központi zár.

 -

Jól látható, hogy a belsőtérben is csak az embléma a különbség a Crafter és a TGE között

A Crafter/TGE azonban mégiscsak tehergépkocsi, így nem csak a kényelmi és biztonsági extralista hosszú, a kivitelek száma is bőséges, összesen 69-féle változat elérhető. Kapható majd első-, hátsó- és összkerékhajtású kivitelben. Ez utóbbi, habár csak 2017 közepétől rendelhető, különösen jó hír, hiszen eddig csak a jármű árával összemérhető, utólagos átalakítás révén állt rendelkezésre a Crafterhez. Az összkerékhajtás ráadásul népszerű a felhasználók körében, minden negyedik-ötödik ügyfél érdeklődik ez iránt.
Ma már nem képzelhető el tehergépkocsi szabványos flottairányítási rendszerbe való beillesztés lehetősége nélkül. A Crafter/TGE-ben természetesen erre is van lehetőség. FMS (Fleet Management Standard) csatlakozási felület áll rendelkezésre, amely az elterjedt telematikai megoldások mindegyikével társítható, a járművek így könnyen integrálhatók már meglévő flottákba is. Ez különösen fontos szempont lehet az MAN TGE ügyfeleinek. 

 -

Természetesen a gyárilag platós változat sem marad ki a kínálatból

 

Egyenmotor
A motorválaszték első ránézésre egyszerű, hiszen a Crafter/TGE pároshoz az „EA288 Commercial” kódnevű, kétliteres dízelmotor rendelhető. Ez a Volkswagen moduláris dízelplatformján kifejlesztett, kifejezetten a Crafterhez, haszonjárműves felhasználáshoz hangolt erőforrás. Ahogyan a márkától megszokhattuk, ugyanazt a motort többféle teljesítményszinttel kínálja. Az európai piacon elérhető, Euro 6 normát teljesítő kivitelek egy turbófeltöltővel 75 kilowatt/102 lóerő vagy 103 kilowatt/140 lóerő teljesítményre képesek, a biturbó változat pedig már 130 kilowatt/177 lóerőt ad le. A motor kialakításánál mindent megtettek, hogy jó hatásfokkal működjön, a közös nyomócsöves tüzelőanyag-rendszer 2000 bar nyomáson is üzemelhet, új a kipufogógáz-visszavezető rendszer, a töltőlevegő-hűtő folyadékhűtést kapott és terheléstől függően változó a szívócső hossza. Szériafelszerelés a stop-start rendszer. Hátsókerék-hajtásnál hosszában, első- és összkerékhajtásnál keresztben építik be a motort; utóbbi esetben nyolc fokos szögben előre döntve, ami rövidebb beépítési teret igényel, ezzel is növelve a vezető és a rakomány helyét.

 -

A felépítménygyártókkal is szoros kapcsolatot tartottak a tervezésnél

Kétféle sebességváltót lehet rendelni: hatfokozatú kézi kapcsolásút és – ezt különösen kiemelték a bemutatón a gyártó szakemberei – nyolcfokozatú automatikus szerkezetet. Kiviteltől függően átlagosan 15 százalékkal csökkent az új Crafterek tüzelőanyag-fogyasztása, és a szén-dioxid-kibocsátási értékek is jók, ezek pedig a tervezetten csekély karbantartási, javítási költségekkel egyetemben igen jó hatással lehetnek a teljes birtoklási költségre (TCO) a jármű élettartama alatt. Ezt ugyan egyelőre csak a Volkswagen ígéri, tapasztalatok még nincsenek, de a lengyelországi gyártás egyfajta garancia erre. A Caddy kishaszonjárművek is az új Crafter-gyár közelében készülnek, kiváló minőségben.
A futóművet alapjaiban tervezték újjá a Crafterhez. Elöl a kényelme miatt MacPherson-felfüggesztést kap a típus, hátul a hajtástól, hossztól, teherbírástól függően a merevtengely öt különböző változatát és – bizonyos változatoknál progresszív karakterisztikájú – parabolikus rugókat. Az elsőkerék-hajtású, alacsony padlójú változatokhoz rendelhető nagyjából 100 milliméter extra belmagasságot adó hátsó portáltengely is.  

 -

A legnagyobb Crafter/TGE zárt furgon 18,4 köbméteres raktérrel készül

 

A méret a lényeg
Alapvetően három különböző hosszban, ezen belül legalább kétféle magassággal rendelhető az új Crafter/TGE. Zárt furgonként lehet 5986, 6836 vagy 7391 milliméter hosszú, és 2355, 2590 vagy 2798 milliméter magas. Ezeket egészítik ki a fülke-alvázas kivitelek rövid- vagy duplafülkével, különböző hosszúságokkal és felépítményekkel, vagy azok nélkül, például platóval, dobozos felépítménnyel vagy billenőplatóval. A választék bőséges, az adott szállítási feladatokra könnyen találhatunk megfelelő teherbírású vagy kapacitású kivitelt, ráadásul az ügyes belső kialakítás miatt nem is kell rögtön a legnagyobb Crafterben gondolkodnunk. Például az L3H3 kivitelben, ahol 11,3 köbméteres a raktér, négy Euro-raklap vagy hat görgős konténer fér el. Ez még messze nem a felső határ. Elsőkerék-hajtású változatban 18,4 köbméter lehet a legnagyobb raktérfogat. Ehhez 3,0–4,0 tonna legnagyobb megengedett össztömeg tartozik. A raktér szélessége a kerékjárati ívek között 1380 milliméter, míg a raktér legnagyobb hosszúsága 4855 milliméter, ami a kategória legjobb raktérméreteit jelenti. A tolóajtók 1311 milliméter széles nyílásának, az elsőkerék-hajtású változatok esetében a rakodóperem 570 milliméter magasságának és a 270 fokos szögig nyitható hátsó raktérajtóknak köszönhetően könnyű az új Crafter/TGE rakodása.

 -

Rögzítősínek rendelhetők még a plafonba is, amelyekk nagyban megkönnyítik a rakomány gyors és biztonságos rögzítését

A bemutatón a méretes raktereket bejárva valóban úgy tűnt, mindent megtettek a könnyű használhatóság érdekében, ez a méreteken és a nagyra nyitható ajtókon kívül leginkább a rakományrögzítő megoldásoknál volt feltűnő. Opcionális felszerelés ugyan a repülőgépeken is használt, egyedi profilú sínrendszer, de ezt a padlóba, az oldal- és elválasztófalba, sőt még a tetőbe is be lehet építeni, és rendkívül könnyű a segítségével az elmozdulásmentes rögzítés.
A németországi bemutatón nemcsak teherszállító változatokat mutatott be a Volkswagen, hanem egy tűzoltók számára készített bevetési központot is, amelyet külsős felépítménygyártó készített, ezzel is jelezve, hogy ezen a területen is erős Crafter-jelenlétet szeretne a gyártó. Ezért jól átgondolt előkészítések érhetők el, mint például a raktérpadló polcrögzítései. Ez lehetővé teszi akár az elődmodellekből származó meglévő polcrendszerek beépítését az összes jól ismert, egyedi megoldásokat kínáló beszállítónak.
Kategóriájában elsőként a Crafterhez kínálnak opcionális moduláris mellékhajtásokat, és gyárilag beépített extrafelszerelésként rendelhető akár második kompresszor hűtött vagy friss áruk szállításához, második akkumulátor négyféle változatban, második légkondicionáló és második hőcserélő a tüzelő-anyaggal működő kiegészítő fűtés számára.
Bemutatkozott a Volkswagen Crafter nulla károsanyag-kibocsátású változata is, amely 2017-től rendelhető. A hajtásról egy 100 kilowatt teljesítményű, 290 newtonméter nyomatékú villanymotor gondoskodik, a legnagyobb sebességet 80 kilométer/órában korlátozták. Az energiát 43 kilowattóra kapacitású, lítium-ion akkumulátorok tárolják, amelyek 208 kilométer hatótávot tesznek lehetővé. Az újratöltési idő háromnegyed óra. A terhelhetőség 1709 kilogramm, a raktér kapacitása pedig 11,3 köbméter, vagyis az akkumulátoroknak úgy sikerült helyet találni, hogy nem vesznek el a hasznos térfogatból.

 -

Bemutatkozott a Volkswagen Crafter nulla károsanyag-kibocsátású változata is, amely szintén 2017-től rendelhető

Az új gyár ugyan már elkészült, de még nem üzemel teljes lendülettel. Itthon a tervek szerint 2017 első negyedévében mutatkozik be az új Crafter, a TGE még később, a pontos felszereltségi listákra, árakra is addig kell várnunk. A kínálat sem lesz teljes az első hónapokban, de 2017 közepétől már elérhető lesz összkerékhajtású és hosszában beépített motoros, hátsókerék-hajtású változatban is a Crafter.

A Volkswagen Crafter elsőkerék-hajtású, dobozos változatának főbb méretadatai
Modell:L3H2L3H3L4H3L4H4L5H3L5H4
Tengelytávolság (mm): 3640 3640 4490 4490 4490 4490
Hosszúság (mm): 5986 5986 6836 6836 7391 7391
Első túlnyúlás (mm): 1000 1000 1000 1000 1000 1000
Hátsó túlnyúlás (mm): 1346 1346 1346 1346 1901 1901
Szélesség (mm): 2040 2040 2040 2040 2040 2040
Magasság (mm): 2355 2590 2590 2798 2590 2798
Raktér hosszúsága (mm): 3450 3450 4300 4300 4855 4855
Raktér legnagyobb szélessége (mm): 1832 1832 1832 1832 1832 1832
Kerékjárati ívek közötti szélesség (mm): 1380 1380 1380 1380 1380 1380
Raktér legnagyobb magassága (mm): 1726 1961 1961 2189 1961 2196
Raktér térfogata (m3): 9,9 11,3 14,4 16,1 16,4 18,4

Figyelmedbe ajánljuk

Címkék

Hozzászólások

Szavazás