Jövő év elejétől már hazánkban is rendelhető lesz az MAN TGE, a márka palettáján új kategóriát nyitó típus. A gyártó októberben Barcelona környékén tartott nemzetközi menetpróbát, ahol változatos körülmények között próbálhattunk ki több modellt.
Hirdetés:

Egy korábbi cikkünkben részletesen bemutattuk az MAN TGE típust és ikertestvérét, az új generációs Volkswagen Craftert, amelyek csupán hűtőrácsukban és külső-belső emblémáikban különböznek egymástól. Sőt, ugyanarról a gyártósorról gördülnek le a zöldmezős beruházásként épített, rendkívül korszerű lengyelországi gyárban. Ezért most csak a Barcelona környéki menetpróbán szerzett tapasztalatokra helyezzük a hangsúlyt.
Az MAN-nél úgy látják, hogy a TGE ügyfelei elsősorban a logisztikai ágazatból, a csomagszállítók, illetve futárszolgálatok köréből, az építőiparból, valamint a kisiparosok és a személyfuvarozással foglalkozó vállalkozások közül kerülnek majd ki. Ennek megfelelően zárt furgonok, rövid- és duplafülkés, platós modellek, valamint minibuszok szerepeltek a tesztparkban.

 -

A zárt furgonok hatféle méretben 9,9–18,4 köbméteres rakteret kínálnak

Kiváló ergonómia
Az oroszlános márka formai arculatába amennyire csak lehet, annyira beillesztett TGE fülkéjében helyet foglalva azonnal érződött, hogy a Volkswagen-csoport tervezői igyekeztek etalont alkotni a 3,0-6,0 tonna össztömegű kishaszonjárművek kategóriájában. Az ülést nagyon tág tartományban állíthattuk, egészen mélyre is leengedhettük. A kis átmérőjű kormánykereket is mind a négy irányban széles határok között állíthattuk, így kellően közel és meredek helyzetbe tudtuk húzni. Sőt, a támlában motorosan négy irányban mozgathattuk a deréktámaszt. A sebességváltó kis joystick-karját is a volán közelében helyezték el, ahogyan az összes többi kezelőelem is a lehető legjobb helyre került. Minden irányban nagyon jó kilátást élvezhettünk, és a külső visszapillantó tükrök felületén sem spóroltak. Aligha érheti majd kifogás az ergonómiát, ahogyan az anyaghasználatot sem.

 -

Funkcionálisan igényes a TGE fülkéjének belsőtere

Tárolóhelyekből sincs hiány, az alapvetően szögletes műszerfalon minden helyet kihasználtak a tervezők, nincsenek meddő, öncélú felületek. A műszerfal tetején nyitott tálcák sorakoznak, a tágas kesztyűtartó felett húzódó polcról menet közben nem esnek le az apróbb holmik, több italtartó is rendelkezésre áll, a tetőpolc teljes értékű, ráadásul két DIN-méretű készüléket is tud fogadni. Az ajtóburkolatokon is több szinten kisebb-nagyobb tárolók kínálkoznak, a dupla utasülés alatt jól kihasználható rekesz rejlik, a középső üléstámla pedig ledöntve többféle tárolóhellyel ellátott asztalkaként szolgál.

 -

Akár a navigációs rendszer utasításai is megjeleníthetők a grafikus központi kijelzőn

Csúcstechnológia mindenütt
Persze a felszereltségen is látszódott, hogy ma ez a kategória legkorszerűbb típusa. A középkonzol nagy, színes, grafikus érintőképernyőjén futó gazdag menüben olyan pontok is szerepelnek, mint a kényelmi berendezések, például a légkondicionáló, tüzelőanyag-felhasználása liter/órában kifejezve. A készülék továbbá navigálásra, médialejátszásra, Bluetooth-os telefontársításra, flottairányító rendszer használatára, sőt, az MAN SmartLink funkció segítségével okostelefonok bizonyos alkalmazásainak áttükrözésére is alkalmas. A műszerpanel szintén nagy, grafikus központi kijelzője pedig egyszerre sok hasznos információt is megjeleníthet, akár a navigációs rendszer utasításait is.
Arról nem is beszélve, hogy összesen 16 korszerű vezetéstámogató rendszer áll rendelkezésre a TGE típushoz a hátsó keresztirányú forgalmat figyelő rendszertől az oldalszélsegéden át a vontatmánnyal tolatást megkönnyítő, aktívan kormányzó asszisztensig. Ezeket a Volkswagen Crafter menetpróbája kapcsán gyakorlati tapasztalatok alapján már részletesen taglaltuk.

 -

Az információs és szórakoztató rendszer is a legkorszerűbb színvonalat képviseli. Még a kényelmi berendezések tüzelőanyag-felhasználásáról is látványosan tájékoztat

„Női” haszonjármű
Így most inkább a vezethetőségre, a vezetési élményre összpontosítottunk. Több változat kipróbálása után túlzás nélkül állíthatjuk, hogy ezt az MAN-t könnyebb vezetni, mint sok mai személyautót. A kezelhetősége olyan, mintha egy kis „női” autó lenne, ugyanis a pedáloktól a kormánykeréken át a váltókarig minden könnyedén, finoman, minimális erőszükséglettel működik. A joystick-váltókarral kifejezetten élmény kapcsolgatni a fokozatokat. Magának a hajtásláncnak a működése is ugyanilyen kifinomult és lágy. Például elindulás után elsőből második fokozatba váltva a tengelykapcsoló-pedál kinyomásakor vagy visszaváltáskor a tengelykapcsoló ráengedésekor nem torpan meg, nem bólint a jármű, olyan, mintha az elektronika elsimítaná ezeket a helyzeteket. Még ha kicsit darabosabban kezeltük a járművet, akkor is ilyen simán viselkedett. Ez egy ekkora tömegű és teljesítményű járműben egészen újszerű élmény.
Mindezek után szinte magától értetődik, hogy a menetstabilitás, az iránytartás és a rugózási kényelem terén is a kategória legjavát nyújtotta a TGE a kanyargós, hegyes-völgyes spanyol országutakon, illetve autópályákon.

 -

A középső üléstámla ledöntve italtartónak, irattartónak, illetve írófelületnek is használható

Csupa erő
A négyféle teljesítményszinttel rendelkezésre álló négyhengeres, kétliteres dízelmotor két turbófeltöltővel ellátott, legerősebb, 177 lóerős változatát tudtuk legalaposabban kipróbálni. A Volkswagen által kifejezetten kishaszonjárművekhez kifejlesztett, vagyis a személyautókba szerelt kétliteres dízelmotorokhoz képest nagyobb igénybevételre és hosszabb élettartamra tervezett aggregát már ezres percenkénti fordulatszámtól is megfelelően húzott a 2,4 tonna összgördülőtömegűre terhelt furgonban, ám itt még tapasztaltunk némi remegést. Majd 1100-as és 1200-as fordulatszám között kisimult a járása, és 1200-tól dinamikusan gyorsított. Itt már a turbólyuk is csak gondolatnyi volt, a gázpedálra taposva körülbelül egy másodperc múlva már meglódult a jármű, és 1400-nál, majd 1600-nál még rátett egy-egy lapáttal. Kétezres fordulatszám fölé nem is kellett pörgetni a motort, itt elváltva éppen 1200 környékére esett vissza a fordulatszám.

 -

Minden szinten szinte minden elfér az ajtóburkolatok tárolóiban

A dízelmotorokra jellemző kerregést is sikerült nagyon jól eltompítaniuk a fejlesztőknek. Egyenletes sebességgel haladva szinte nem is érződött motorzaj, és gázadáskor is csak visszafogottan erősödött meg a hangja. Egyébként elég hosszú áttételezés tartozott a 177 lóerős motorhoz, hiszen hatodik fokozatban száz kilométer/óra sebességnél csak kétezres fordulatszámon dolgozott az erőforrás. Ám így is még 130 kilométer/óra sebességnél is kellő tartalékokat tudott mozgósítani a húzósabb spanyol emelkedők leküzdéséhez.

 -

Gyárilag számos különféle felépítménnyel is választható a TGE

Ahogy kell
Végül hasonló színvonalat tapasztaltunk a raktérben is. A burkolatok igényesek, a masszív rögzítőgyűrűk jól besüllyesztettek, a kerékdobok között 1,38 méter a távolság, az ajtószárnyak 270 fokos szögig kitárhatók, és a válaszfal, illetve a kapaszkodó csak minimálisan türemkedik be a raktérbe, így jól kihasználható rakodáskor az oldalsó tolóajtók nyílásának szélessége.
Ennyit sikerült megállapítanunk a TGE-ről a menetpróba során, ugyanis az MAN nagyobb teherautói is számos újdonsággal gyarapodtak, amelyeket szintén kipróbálhattunk a rendezvény alkalmával. A fülkékben történ változásokból már adtunk egy kis ízelítőt, és hamarosan beszámolunk a többi újdonságról is. Sok idő tehát nem jutott a kishaszonjárművekre, ám hamarosan hazai körülmények között, alaposabban tesztelhetjük a TGE több változatát.

 -

Ahogyan a képen is látszik, a hátsó lökhárító fellépőként szolgáló változatban is rendelhető